Esteu aquí: Inici L'Ajuntament Govern Grups municipals Grup Municipal Junts per Catalunya Docs. Mandat 2015-2019 Mocions 2018 Moció PDeCAT per la creació de les Taules d'Entitats i la recuperació de la figura del regidor/a de barri

07/03/2018

Podeu accedir a la moció en PDF en aquest enllaç

L’abril del 2016 es va suprimir la figura del regidor/a de barri, una iniciativa posada en marxa fa més d’una dècada amb l’objectiu de fomentar la participació ciutadana i d’atendre les problemàtiques i/o inquietuds dels veïns i veïnes de cada barri de la ciutat de Tarragona. Molts sectors del teixit associatiu de la ciutat no van veure amb bons ulls la decisió d’eliminar aquesta figura augurant una possible manca d’interlocució entre les entitats veïnals i l’Ajuntament de Tarragona.

Gairebé dos anys després de la desaparició de la figura del regidor/a de barri podem certificar que allò que havien pronosticat les associacions veïnals i diversos grups municipals és més que evident. Nombroses entitats assenyalen que no saben a qui explicar les problemàtiques del seu barri, troben a faltar un canal directe entre l’Ajuntament i el ciutadà i desconeixen a quines àrees del consistori s’han de dirigir en cas d’incidències.

Les associacions de veïns i les diferents entitats de cada barri són un canal molt important per vehicular les demandes i problemàtiques de la ciutadania i l’Ajuntament de Tarragona ho està desaprofitant. Cal que les entitats veïnals, socials, culturals, etc. de cada barri disposin d’un interlocutor eficaç que els acompanyi en el seu dia a dia, treballant a través de reunions i espais de trobada per fer arribar i donar solució a les possibles problemàtiques de la zona.

L’octubre del 2016 des del Grup Municipal del Partit Demòcrata ja vàrem presentar una moció per recuperar la figura del regidor/a de barri en la qual fins i tot proposàvem que aquesta funció es pogués fer extensiva a la resta de membres dels grups municipals de l’oposició. L’esmentada moció va ser desestimada, possiblement era massa aviat per evidenciar les dificultats que ha generat la supressió d’aquesta figura en el teixit associatiu de la ciutat.

A banda de la necessitat de la recuperació de la figura del regidor/a de barri, considerem urgent la creació de les Taules d’Entitats, un punt de trobada on les diferents entitats de cada barri de la ciutat i l’administració local posin en comú els problemes que les associacions detecten diàriament en el seu entorn.

La proposta que l’Ajuntament de Tarragona impulsi la creació d’una Taula d’Entitats a cada barri de la ciutat ja va ser aprovada mitjançant una moció en la sessió plenària celebrada el gener de 2016. La creació d’aquests punts de trobada, però, encara no s’ha fet realitat.

L’objectiu és millorar la coordinació entre totes les entitats i la relació d’aquestes amb l’Ajuntament de Tarragona, parlar de la situació del barri i les seves problemàtiques i posar en marxa les actuacions necessàries per donar resposta a les demandes expressades.

Actualment l’únic barri de la ciutat que compta amb una Taula d’Entitats és Sant Salvador, un exemple clar de l’èxit d’aquest òrgan de participació. Gràcies a la Taula d’Entitats de Sant Salvador, on hi són presents totes les entitats del barri i representants de l’administració, s’han solucionat múltiples problemàtiques i s’han impulsat nombroses iniciatives que han fomentat la participació ciutadana i la vida comunitària.

Per tots els motius exposats anteriorment, el Grup Municipal del Partit Demòcrata (PDeCAT) a l’Ajuntament de Tarragona proposa al Ple l’adopció dels següents acords:

PRIMER.- Que l’Ajuntament de Tarragona recuperi la figura del regidor/a de barri per tal de tornar a tenir un interlocutor vàlid i eficaç entre les entitats i l’administració local.

SEGON.- Que l’Ajuntament de Tarragona impulsi, al llarg d’aquest 2018, la creació d’una Taula d’Entitats a cada barri de la ciutat amb l’objectiu de millorar la coordinació entre totes les entitats i la relació d’aquestes amb l’administració.

TERCER.- Que les Taules d’Entitats estiguin formades pels presidents/es de les associacions veïnals del barri, pels representants de totes les entitats de la zona, directors/es de les escoles i llars d’Infants, representants del Centre d’Atenció Primària, el regidor/a de barri, un tècnic municipal vinculat a l’àrea de Participació Ciutadana que actuï com a secretari i els treballadors/es i educadors/es socials que treballen a la zona; i amb la possibilitat d’obrir-se a persones no vinculades a entitats en funció de les característiques de cada barri.

QUART.- Que la Taula d’Entitats es reuneixi bimensualment amb la corresponent convocatòria tramesa amb una setmana d’antelació i amb l’ordre del dia.

CINQUÈ.- Que totes les convocatòries i actes resultats de les reunions de la Taula d’Entitats es difonguin a totes les entitats.

Dídac Nadal Abad

Portaveu del Grup Municipal del Partit Demòcrata (PDeCAT) a l’Ajuntament de Tarragona.

Tarragona, 2 de març 2018