Esteu aquí: Inici L'Ajuntament Govern Grups municipals Grup Municipal Junts per Catalunya Docs. Mandat 2015-2019 Mocions 2018 Moció per revitalitzar el centre de Tarragona i evitar-ne la degradació

Moció per revitalitzar el centre de Tarragona i evitar-ne la degradació

16/07/2018

Podeu accedir a la moció en format PDF en aquest enllaç

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

El passat 26 de gener en Junta de Portaveus es va acordar la creació de la comissió de transformació en illa de vianants la zona de plaça Corsini, amb l’objectiu de revitalitzar la zona. Aquesta comissió, però, encara no s’ha engegat veritablement malgrat ha passat mig any des de la seva creació.

Des de l’associació de Veïns Tarragona Centre ja fa molt de temps que lluiten per un seguit de millores al seu barri, amb l’objectiu de revitalitzar-lo i evitar-ne la degradació. Si fem una anàlisi de l'evolució urbanística i social del barri del Centre conclourem que viu un lent deteriorament marcat per l'envelliment de la població resident i del parc d'habitatges disponibles així com una greu crisi del petit comerç. Per revertir aquesta situació cal un debat ampli que posi sobre la taula mesures de diversos tipus que al nostre parer s'haurien d'emmarcar en un Pla Integral de Recuperació del Centre. Alhora, entenem que aquesta diagnosi i aquesta proposta de treball són també exportables a altres parts de la ciutat.

Mitjançant activitats diverses, com taules rodones de debat, jornades participatives, assemblees obertes, etc, l’AV Tarragona Centre ha elaborat propostes concretes que surten directament dels veïns i veïnes, i que s’han fet arribar a l’equip de govern local i a l’oposició. Entre d’altres, aquesta associació va proposar destinar l’antic edifici del Banc d’Espanya a un ús cívic i cultural, per tal que esdevingués un espai multifuncional que pal·liés el dèficit d’equipaments existent al centre de la ciutat. En el mateix sentit, l’entitat havia reivindicat la necessitat de resoldre la manca de parcs infantils al centre de Tarragona i, després que se’ls denegués instal·lar-ne un a la plaça Corsini, van reivindicar la proposta d’instal·lar-ne a espais propers com el carrer Ixart o a Cardenal Cervantes. Per últim, una de les darreres reivindicacions de l’associació ha estat la de transformar solars buits en horts urbans.

Ara per ara, malgrat les demandes més conegudes d’aquesta entitat són plenament factibles, cap d’elles no ha estat acceptada i aquesta zona de la ciutat sembla condemnada a patir una degradació creixent que l’exposarà a un molt possible procés de gentrificació posterior. Aquest procés només es pot aturar mitjançant una acció política compromesa, global – en el sentit que no se centri només en una sola de les problemàtiques o interessos en joc – i, alhora, participada pels veïns i veïnes.

És per això que els grups municipals de la CUP, PDeCAT i C’s proposem al ple l’adopció dels següents ACORDS:

Primer: Que es duguin a terme les següents actuacions amb caràcter urgent, és a dir, al   llarg del 2018:

Que es posin papereres als laterals del mercat (carrers Reding i Governador González i altres limítrofs)
Que s'executin les obres de millora de la Plaça Corsini (pèrgola, bancs, torretes, que es tregui la caseta provisional d'obra C/Lleida)
Que s'instal·lin nous parcs infantils que descongestionin els pocs existents (com  és el cas de la Pl. Verdaguer), executant els projectes de parcs infantils al carrer d’Ixart, al Banc d’Espanya i al carrer Cervantes.
Que es limiti la proliferació de terrasses i es controli el perímetre de les existents
Que s'aprofitin espais públics de titularitat municipal actualment en desús obrint-los a la ciutadania i habilitant-los pel seu ús (Terrat del Palau de Congressos, Jardins a sobre de  l'antiga Chartreusse, espai darrere parròquia Sant Joan...)
Que es facin netejar els locals comercials buits, els espais que ocupen les terrasses quan es retiren taules i cadires, i solars plens de males herbes i amb perill d'incendi (com el del carrer de la Unió, 43).
Que es controli el soroll produït al carrer per les persones que prenen consumicions de bars propers
En general que es faci un seguiment suficient que permeti millorar la neteja de la via pública del barri.

Segon: Que al llarg del 2019-2020 es dugui a terme la redacció execució d’un pla integral per recuperar i revitalitzar la zona Centre de Tarragona que inclogui, com a mínim, les actuacions següents:

Disposar d’equipaments municipals que donin resposta a les necessitats del barri. Equipaments culturals, cívics, esportius, llars d’infants, llars de gent gran etc. En aquest sentit, hem proposat que es destini el Banc d’Espanya a fer el gran centre cultural i social de Tarragona.
Fer una reforma que ens permeti tenir un entorn urbà més agradable a la zona centre. Més places, zones per vianants i més parcs infantils.
Fer un centre més verd, creant noves zones enjardinades i recuperant per a la ciutadania espais desaprofitats.
Fer un pla de reciclatge urbà. Generar un pla d’ajuts a la rehabilitació d’habitatges buits o envellits que permeti que la zona centre recuperi població.
Evitar el monocultiu de bars i terrasses. Evitar que l’espai públics (carrers, places) quedin exclusivament ocupades per negocis d’hoteleria.
Generar espais per a horts comunitaris al centre de la ciutat
Tenir una Tarragona més neta, tant pel que fa als carrers com pel que fa a la recollida d’escombraries
Fer un pla d’ajut i recuperació al petit comerç que afavoreixi la creació de nous negocis i la desaparició de la “plaga” de locals comercials buits i deteriorats que donen una imatge pèssima de la ciutat.
Crear zones verdes d’aparcament per a residents en la zona centre (on només hi ha zones blaves) i una gran mancança de pàrquings a preus raonables.

Laia Estrada Cañón - Portaveu GM CUP

Dídac Nadal Abad - Portaveu GM PDeCAT