Esteu aquí: Inici L'Ajuntament Govern Grups municipals Grup Municipal Junts per Catalunya Docs. Mandat 2015-2019 Mocions 2019 Moció de rebuig a l'enaltiment de la dictadura franquista

Moció de rebuig a l'enaltiment de la dictadura franquista

16/01/2019

Podeu accedir a la moció en formar PDF en aquest enllaç

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

El president de la Fundación Nacional Francisco Franco va fer públic fa un mes en diferents mitjans de comunicació local la intenció d’aquesta organització d’obrir una seu a la ciutat de Tarragona.

Aquesta fundació té per objectiu, segons els seus estatuts, “contribuir a la proyección de su ideario [del dictador] sobre el futuro de la vida española” i “exaltar su vida como modelo de virtudes puestas al servicio de la Patria”, així com “enaltecer la figura de Franco y a preservar su legado, sin prejuicio de cualquier actuación que colabore al mejor cumplimiento de estos fines”.

Cal tenir en compte, doncs, que la “proyección de su ideario” implica des de la legitimació d’un cop d’Estat que derrocà un règim democràtic que mai ha arribat a reestablir-se, i una posterior guerra que va implicar la mort i desaparició de centenars de milers de persones, de forma directa o indirecta; l’apologia a una ideologia que va en contra dels drets fonamentals, com ara la no-discriminació per motiu de naixement, raça, sexe, religió, opinió... així com també l’orientació sexual, els usos lingüístics...; la vulneració de la llibertat d’expressió i associació... i així, un llarg etcètera de drets i llibertats reconeguts en el dret internacional.

Malauradament, la legislació de l’Estat espanyol, on vivim actualment els tarragonins i tarragonines, permet l’existència d’associacions privades i partits polítics que fan apologia del totalitarisme i les dues dictadures que vam patir en el segle passat, qüestió que sí que s’ha resolt en d’altres estats europeus.

Com també, malauradament de nou, l’acció dels poders públics de l’Estat (inclòs les institucions municipals) no han ni complert els preceptes que estableix la minsa legislació estatal vigent en l’actualitat. Ans al contrari, fins i tot l’executiu espanyol ha finançat amb diners públics la mencionada fundació.

Davant d’aquesta inacció dels poders públics, que esdevé complicitat amb l’activitat d’aquestes organitzacions, la societat civil s’ha organitzat des de fa dècades per tal de recuperar la memòria històrica i poder reparar els mals causats, amb accions com ara l’exhumació de fosses comunes, la retirada de simbologia franquista de la via i els espais públics, la denúncia pública d’organitzacions –com la Fundación Nacional Francisco Franco– que fomenten el revisionisme històric, la denúncia pública de la inacció de les institucions públiques...

Si realment ens trobem en una societat democràtica, entenem que és imperatiu de les institucions públiques adoptar aquelles accions pertinents per a la recuperació de la memòria històrica.

Per tot plegat i en conseqüència proposem al Consell Plenari els següents ACORDS:

PRIMER: Que l’Ajuntament de Tarragona expressi públicament el seu rebuig a la instal·lació d’una seu de la Fundación Nacional Francisco Franco a la ciutat de Tarragona.

SEGON: Que l’Ajuntament de Tarragona implementi els acords presos en aquest Ple per al compliment de la llei de memòria històrica.

Tarragona, 10 de gener de 2019