Esteu aquí: Inici L'Ajuntament Govern Grups municipals Grup Municipal Junts per Catalunya Docs. Mandat 2015-2019 Mocions 2019 Moció del PDeCAT per la conservació, manteniment i rehabilitació dels equipaments culturals

15/03/2019

Podeu accedir a la moció en format pdf en aquest enllaç

“La cultura serà l’element clau a les societats del segle XXI. La llibertat es desplega amb cultura, un procés que relaciona emoció i coneixements crítics dins de cada individu, i cada u amb l’alteritat”, deia Jordi Pascual a Cultura, ciutat i governança, l’any 2003. Avui, el repte se centra a trobar l’equilibri entre les polítiques d’impuls d’una ciutadania amb esperit crític, creativa i implicada en la vida cultural de la ciutat; i amb les necessàries actuacions en matèria de conservació i revitalització del patrimoni local i la construcció i manteniment d’una xarxa d’equipaments dignes.

La cultura és projecció, és cohesió, és activitat econòmica, és autoestima... La cultura ha de ser un dels grans eixos de totes les ciutats i, molt especialment, de la nostra. La cultura, entesa com a dret cívic i social fonamental, que propicia el desenvolupament humà, requereix un impuls i una direcció local estratègics, que combini democràcia cultural amb els principis de sostenibilitat econòmica, social i ambiental, entre altres.

Aquests principis, compromisos, drets i, fins i tot, anhels, queden en un no re si el municipi no disposa dels equipaments per fer-ho possible o, si els que té, no reuneixen els requisits mínims per considerar-se dignes. I és el municipi, l’Ajuntament, l’administració més pròxima a la ciutadania, la que no només té la competència legal en matèria de promoció de la cultura i equipaments culturals (Llei 7/1985 reguladora de les bases de règim local), sinó que té l’obligació de fomentar i treballar per l’assoliment de les fites que la cultura promou.

En els darrers anys, un gran nombre dels equipaments que es gestionen des de la conselleria de Cultura, Festes i Patrimoni han sofert alguna manca de previsió i cura: Teatre Metropol, Teatre Auditori del Camp de Mart, Teatre Tarragona, Ca l’Agapito, Quinta de Sant Rafael, Voltes del Pallol, Antiga Audiència, Amfiteatre...  La voluntat de tots els càrrecs electes de l’Ajuntament de Tarragona ha de ser la de treballar i vetllar perquè aquests equipaments no pateixin més mancances. Per responsabilitat vers la ciutadania, no podem permetre que els equipaments culturals segueixin rebent només reparacions puntuals per manca de veritables polítiques estratègiques de conservació, manteniment i rehabilitació.

El govern de Tarragona ha d’assumir la seva responsabilitat davant la urgent necessitat de dignificar els equipaments culturals de la nostra ciutat. No posem en cap cas en dubte la gran professionalitat dels treballadors, agraïm la seva enorme tasca, perquè el problema rau en la manca de planificació estratègica i en el fet que els recursos econòmics i humans que es destinen al manteniment dels equipaments són escassos.

Cal i és urgent readmetre la totalitat dels treballadors acomiadats del Museu d’Història -tal com també ha demanat el Síndic de Greuges- i millorar notablement les condicions laborals de tot el personal que treballa en els espais i espectacles culturals, com és el cas dels treballadors dels teatres. Es tracta de dues actuacions indispensables pel bon funcionament dels equipaments culturals de la ciutat.

Per tots els motius exposats anteriorment, el Grup Municipal del Partit Demòcrata (PDeCAT) proposa al Ple de l’Ajuntament de Tarragona l’adopció dels següents acords:

PRIMER.- Que l’Ajuntament de Tarragona, amb caràcter urgent i prioritari, desenvolupi els treballs d’anàlisi i d’inspecció tècnica de tots els equipaments culturals públics de la ciutat per tal d’elaborar una memòria que inclogui l’estat general de les estructures -amb graduació de la gravetat de les deficiències- i la seva adaptació a la normativa sectorial -eficiència energètica, accessibilitat, seguretat...- per tal d’obtenir un pla de millora de cada immoble.

SEGON.- Que el pla de millora de cada equipament cultural inclogui el calendari d’actuacions a realitzar especificant, en cada cas, la urgència de les mesures a adoptar com a pla de xoc d’execució immediata per tal que en primer lloc es duguin a terme les tasques estructurals i d’adequació a la normativa més necessàries.

TERCER.- Que l’Ajuntament de Tarragona doti aquestes actuacions de la capacitat econòmica adequada i que es disposi d’una partida pressupostària específica anualment.

QUART.-   Que l’Ajuntament de Tarragona creï una comissió de seguiment que determini, entre altres qüestions, la prioritat de les actuacions en els equipaments culturals públics així com el nivell d’adequació dels treballs al pla proposat i que vetlli perquè la dotació econòmica sigui la necessària d’acord amb els paràmetres de l’esmentat pla.

CINQUÈ – Que l’Ajuntament de Tarragona readmeti, amb caràcter urgent, la totalitat dels treballadors del Museu d’Història acomiadats el passat mes de setembre i millori les condicions laborals del personal que treballa en els espais i espectacles culturals de la ciutat.

Dídac Nadal

Conseller Portaveu del Grup Municipal del PDeCAT a l’Ajuntament de Tarragona.

Tarragona, 5 de març de 2019