Moció CiU - "Illa Corsini"

Moció que presenta el Grup Municipal de Convergència i Unió per "peatonalitzar" i "semi-peatonalitzar" els carrers del voltant del Mercat Central al Ple de l'Ajuntament de Tarragona del dia 27 de juny de 2016.
24/06/2016

Una de les màximes prioritats de l’Ajuntament de Tarragona i també per tots els ciutadans de la nostra ciutat és la finalització de les obres de remodelació del Mercat Central, un equipament que es convertirà en un pol d’atracció comercial, adaptat als nous temps i a les noves necessitats. L’entorn del Mercat, però, és tant o més important que l’equipament en si. En els últims anys, aquesta zona del centre de Tarragona, la qual concentra més de 500 establiments comercials i de restauració que donen feina a milers de persones, s’ha anat degradant. Molts dels carrers que envolten el Mercat són carrers amb voreres estretes amb una gran densitat de tràfic rodat i presenten un espai amb manca d’atractiu i poc amable pels visitants i per les més de 5.000 persones que hi viuen.

No podem permetre que aquesta zona del centre de la nostra ciutat continuï deteriorant-se. Si bé és cert que les obres de remodelació del Mercat Central han propiciat la peatonalització de l’espai que està just a tocar de l’equipament, considerem que la zona per a vianants s’ha d’estendre a tota l’illa, una zona que anomenem “Illa Corsini” i que està delimitada per la Rambla Nova, els carrers Unió i Gasòmetre i les avingudes Prat de la Riba i Ramon i Cajal. Es tracta d’una àrea de prop de 110.000 metres quadrats que cal recuperar mitjançant actuacions consensuades amb els veïns.

Tenim l’obligació d’estimular el comerç, el turisme i millorar la qualitat de vida dels ciutadans i és per això que cal millorar aquesta zona del centre de la nostra ciutat, una àrea que cal convertir en el veritable cor comercial de les comarques tarragonines. Per aconseguir-ho considerem necessària la peatonalització i semi-peatonalització dels carrers que s’ubiquen a l’interior de l’Illa Corsini, amb l’objectiu que l’espai públic, actualment ocupat majoritàriament per vehicles, s’alliberi perquè el ciutadà sigui l’actor principal d’aquesta àrea. Tots som coneixedors que en aquesta zona del centre de Tarragona hi ha una gran mancança d’equipaments i precisament convertir els carrers que envolten el Mercat Central en zona per a vianants possibilitarà la creació de zones d’ús comunitari com poden ser parcs infantils i la instal·lació de mobiliari urbà actualment gairebé inexistent com ara bancs i fonts, així com nou arbrat.

Cal que aquests carrers que envolten el Mercat Central (carrers Reding, Cardenal Cervantes, Lleida, Cobos, Canyelles, Governador González, Fortuny, Soler i Cristòfol Colom) es peatonalitzin o semi-peatonalitzin, que gaudeixin d’una plataforma única eliminant les actuals barreres arquitectòniques. Pel que fa als aspectes de mobilitat, s’ha de considerar l’accés (limitat) als residents de la zoa i cal també tenir molt en compte l’accés dels vehicles d’emergència així com establir un horari i espais específics pels vehicles de mercaderies i de recollida d’escombraries. Pel que fa al pàrquing soterrat del Mercat Central, l’entrada s’establiria del carrer Canyelles i la sortida per la Plaça Ponent.

Considerem que aquesta actuació és totalment necessària per tal de posar fi al deteriorament que fa anys que pateix aquesta zona del centre de la nostra ciutat i situar-la en el lloc que es mereix.

Incorporem als annexos de la moció (PDF) gràfics de la proposta.

Per tots els motius exposats anteriorment, el Grup Municipal de CIU a l’Ajuntament de Tarragona proposa al Ple l’adopció dels següent acord:

PRIMER.- Peatonalitzar el carrers Reding (en el tram entre l’Avinguda Ramon i Cajal i el carrer Cristòfol Colom), Cardenal Cervantes, Lleida, Cobos, Canyelles i Fortuny (en el tram entre la Rambla Nova i el carrer Reding).

SEGON.- Semi-peatonalitzar els carrers Cristòfol Colom, Soler, Reding (en el tram entre els carrers Soler i Unió) i Fortuny (en el tram entre els carrers Gasòmetre i Reding).

TERCER.- Habilitar l’àrea peatonal i semi-peatonal per a l’accés dels vehicles d’emergència i establir un horari específic per als vehicles de mercaderies i de recollida d’escombraries.

QUART.- Habilitar l’accés, que ha de ser limitat, als vehicles dels residents de la zona mitjançant una normativa específica.

CINQUÈ.- Habilitar l’entrada al pàrquing soterrat del Mercat Central a la cruïlla del carrer Canyelles amb Rambla Nova i, la sortida, per la Plaça Ponent.

Albert Abelló

Conseller Portaveu del Grup Municipal de Convergència i Unió.

Tarragona, 17 de juny d’abril de 2016

Aquesta moció serà defensada pel Conseller Portaveu del Grup Municipal de Convergència i Unió, Albert Abelló.