Esteu aquí: Inici L'Ajuntament Govern Grups municipals Grup Municipal Junts per Catalunya Docs. Mandat 2015-2019 Notícies i mocions 2016 MOCIÓ DE CiU PER L’OBERTURA DEL CASAL DE LA DONA AL PLE DEL 18 DE NOVEMBRE DE 2016

18/11/2016

El primer Servei d’Informació i Atenció a les Dones (SIAD) de Catalunya es va crear a Tarragona l’any 1984. Més tard, amb la incorporació de la nova llei 5/2008 del dret de les dones a eradicar la violència masclista, el SIAD nascut als anys 80 es va adaptar a les noves necessitats i el setembre del 2009 l’àrea de Serveis a la Persona va obrir un centre específic d’informació i atenció a les dones a la planta baixa de l’Ajuntament de Tarragona.

El SIAD és un servei d’informació, orientació i assessorament, primera atenció i acompanyament amb relació a l’exercici dels drets de les dones. Està destinat a totes les dones de la ciutat, en tots aquells aspectes relacionats amb la seva vida: àmbit laboral, social, personal, familiar i altres. Contribueix a l’apoderament de les dones i a la sensibilització social, amb especial atenció a la detecció de la violència masclista. El servei forma part de la Xarxa d’actuació en temes de maltractaments i violència familiar de la ciutat i es coordina amb la resta dels serveis i institucions que actuen en aquest àmbit.

Entre altres serveis, el SIAD ofereix informació, orientació i assessorament sobre els drets de les dones i l'exercici d'aquests; assessorament jurídic, suport psicològic, detecció i derivació als serveis especialitzats en l'atenció de situacions de violència, suport al teixit associatiu femení en la realització d'accions que visualitzin les aportacions de les dones i activitats, cursos, xerrades, etc. sobre temes d'interès per a les dones.

Des que es va posar en marxa, el SIAD de l’Ajuntament de Tarragona pateix una manca d’espai que està provocant que el servei no es pugui realitzar de manera adequada. A diferència de la gran majoria de consistoris catalans, el SIAD de Tarragona no atén visites durant l’horari de matí. L’horari per atendre a les dones de la ciutat que sol·liciten els serveis del SIAD es redueix a dos dies a la tarda. Es tracta de dones que necessiten serveis d’assessorament jurídic i/o suport psicològic.

Quan el SIAD va iniciar la seva activitat, al setembre del 2009, l’equip de govern va anunciar que el seu emplaçament, la planta baixa de l’Ajuntament, era provisional, ja que el servei necessita un espai més gran per poder dur a terme totes les activitats.  Set anys després, però, el SIAD segueix en el mateix espai provisional, fet que està provocant, entre altres greuges, que la llista d’espera de les dones de la ciutat que volen ser ateses sigui actualment molt llarga. L’atenció hauria de ser diària, tal com es realitza a totes les ciutats, i més quan sabem que tenim els recursos. La Generalitat de Catalunya aporta anualment 46.000 euros a l’Ajuntament de Tarragona destinats a les actuacions del SIAD.

Considerem, doncs, que cal posar fi a aquesta provisionalitat que s’ha acabat convertint en permanent i ubicar el SIAD en un nou espai més ampli que permeti dur a terme totes les actuacions que ha d’oferir aquest servei i realitzar-les de forma eficaç. Cal un espai que permeti que els professionals puguin atendre diàriament les visites que les dones de la ciutat sol·liciten.

Fa molts anys que a Tarragona es reclama l’obertura del Casal de la Dona, un espai del qual ja disposen des de fa anys nombroses ciutats (Reus, Lleida, Terrassa, Vilafranca del Penedès, Sant Feliu de Llobregat, Barcelona, etc.) i on, entre altres serveis, s’hi ubica el SIAD.  Tarragona necessita un Casal de les Dones, un espai que fomenti la participació activa de les dones i els seus sabers en tots els àmbits de la ciutat i la societat i que també exerceixi d’observatori per detectar mancances i/o necessitats de les dones per posar en marxa mecanismes per resoldre-les.

Considerem totalment insuficient que l’atenció a les dones de la ciutat sigui de dues tardes a la setmana, cal un nou espai, un casal que fomenti la participació activa a tota la ciutadania en la prevenció de la violència masclista, sent un primer pas del treball pel tracte igual dels homes i les dones, introduint la visió de gènere en tots els àmbits de la persona: individual, familiar, laboral i social.

Per tots els motius exposats anteriorment, el Grup Municipal de CiU a l’Ajuntament de Tarragona proposa al Ple l’adopció dels següents acords:

PRIMER.- Que l’Ajuntament de Tarragona posi fi a la situació provisional de la ubicació del SIAD i estudiï i determini, en un període de tres mesos, l’espai més adequat per ubicar el Casal de la Dona.

SEGON.- Que un cop determinada la ubicació, l’Ajuntament de Tarragona posi en marxa tots els mecanismes necessaris per obrir el Casal de la Dona comptant amb la col·laboració de totes les entitats de la ciutat interessades a participar.

TERCER.- Que l’obertura del Casal de la Dona compti amb una partida en el pressupost municipal i s’executi durant l’any 2017.

QUART.- Que mentre el Casal de la Dona no sigui una realitat, l’Ajuntament de Tarragona habiliti un nou espai amb les condicions necessàries per permetre que els professionals del SIAD puguin atendre diàriament les visites sol·licitades per les dones de la ciutat.

Albert Abelló

Conseller Portaveu del Grup Municipal de Convergència i Unió.

Tarragona, 10 de novembre de 2016