Esteu aquí: Inici L'Ajuntament Govern Grups municipals Grup Municipal Junts per Catalunya Docs. Mandat 2015-2019 Notícies i mocions 2016 MOCIÓ SOBRE EL CONTROL DE LA QUALITAT DE L’AIRE AL CAMP DE TARRAGONA

MOCIÓ SOBRE EL CONTROL DE LA QUALITAT DE L’AIRE AL CAMP DE TARRAGONA

26/07/2016

EXPOSICIÓ DE MOTIUS:

En el Ple de l’Ajuntament de Tarragona del passat 17 de juliol de 2015, la moció presentada conjuntament pels grups municipals d’ ICV-EUiA, CUP, CiU, ERC-MÉS-MDC i C’s sobre el control de la qualitat de l’aire al Camp de Tarragona, va ser aprovada per unanimitat.

Els acords d’aquella moció consistien en:

PRIMER. L’Ajuntament de Tarragona es compromet a realitzar l’estudi sobre la qualitat de l’aire al mateix municipi. L’objectiu inicial del qual serà l’avaluació de la situació real de la qualitat de l’aire i en especial la identificació i quantificació d’aquells compostos menys controlats COVs, HAPs), així com les PM10 i PM2,5, així com els contaminants referents a l’ICQA.

SEGON. Col·laborar amb la Generalitat de Catalunya amb la finalitat d’exercir un veritable control sobre la contaminació derivada de l’activitat industrial, tant en relació amb la contaminació atmosfèrica com amb la d’altres vectors, com són l’aigua i el sòl, així com també la contaminació acústica i lumínica que se’n deriva i desenvolupar les competències pròpies de forma efectiva.

TERCER. Realitzar una gestió de la comunicació clara i transparent vers les dades relacionades amb els resultats de l’estudi.

QUART. Exigir al Govern que adapti els punts de controls d’immissions segons els resultats i conclusions de l’estudi, així com a les indicacions que des de la Taula Terrritorial s’indiquin.

CINQUÈ. Impulsar investigacions sobre els efectes de les emissions contaminants en la salut de la població al Camp de Tarragona, en el marc de la Taula Territorial sobre la qualitat de l’aire i l’impacte de les emissions atmosfèriques al Camp de Tarragona. En el cas que ja existeixin estudis epidemiològics duts a terme per l’Observatori de la Salut, donar-los a conèixer a la població mitjançant una política comunicativa clara i transparent.

SISÈ. Constituir un fons econòmic per fer front als costos dels estudis, on hi haurien de contribuir diferents institucions públiques i empreses emissores de contaminants.

D’ençà de l’aprovació d’aquesta moció, l’Ajuntament de Tarragona s’ha limitat a aprovar una partida pressupostària de 35.000€ en els pressupostos de 2016, que a dia d’avui no s’ha executat. No sols això, sinó que durant aquest any des de diferents grups municipals promotors de la moció, hem plantejat diverses preguntes sobre com s’executarà aquesta partida pressupostària al govern municipal, el qual no ha satisfet.

Tenint en compte els darrers episodis d’emissions, que han generat alarma social i manca de seguretat entre la ciutadania, creiem que el contingut de la moció aprovada al mes de juliol de l’any 2015 pren més vigència que mai. Una preocupació que s’està evidenciant amb la recollida de signatures que ha impulsat la Plataforma Cel Net a través d’una pàgina web.

Per tot això, els grups municipals d’ICV-EUiA, CUP, CiU i ERC-MES-MDC, demanem al Ple de l’Ajuntament de Tarragona l’adopció dels següents ACORDS:

PRIMER: Que es destinin els 35.000 euros pressupostats per l’any 2016 per al control de la qualitat de l’aire a:

Realitzar un estudi d’estimació de l’impacte ambiental de les indústries i activitats que produeixen emissions a Tarragona, tot recollint l’inventari total d’aquestes activitats i indústries i els seus possibles efectes al terme municipal

SEGON: Destinar una partida pressupostària Als pressupostos municipals  de l’any 2017, suficient per finançar un estudi independent, exhaustiu i verídic, de quins compostos químics estan emetent les indústries químiques al Polígon Sud tant en el seu dia a dia, com durant els repetitius episodis de contaminació, per tal que es puguin prendre, en base a dades reals, les mesures institucionals i legislatives adients per vetllar per la salut dels habitants i el territori de Tarragona i tot el territori del Camp de Tarragona.

TERCER: Comunicar aquests acords a la Plataforma Cel Net.

Tarragona, 15 de juliol de 2016