Moció CiU - 0,7% social IRPF

24/04/2017

MOCIÓ DEL GRUP MUNICIPAL DE CIU A L’AJUNTAMENT DE TARRAGONA PER RECLAMAR A L’ESTAT ESPANYOL LA TRANSFERÈNCIA A LA GENERALITAT DEL 0,7% DELS FONS PROVINENTS DE L’IRPF DESTINATS A FINALITATS SOCIALS

Podeu accedir a la moció en format PDF

Tots i totes som coneixedors de l’existència de la casella destinada a finalitats socials a la declaració de la renda. Marcar aquesta casella no té cap cost per al contribuent i posa de manifest el dret de la ciutadania a decidir sobre el destí d’una part dels seus impostos. Malauradament, el model en què es basa el govern espanyol a l’hora d’establir els criteris de distribució d’aquests recursos entre entitats i comunitats autònomes atempta contra la naturalesa del sistema (fonamentat en la lliure elecció dels contribuents i les necessitats reals), ja que perjudica els territoris, com ara Catalunya, on els ciutadans generen més recursos per mitjà d’aquesta via i el seu retorn és molt inferior.

Catalunya reivindica, des de l’any 1998, poder exercir la gestió d’aquesta subvenció i hi ha nombroses sentències judicials favorables que reconeixen la competència. Sense anar més lluny, el passat mes de gener el Tribunal Constitucional (TC) va tornar a donar la raó a la Generalitat de Catalunya pel que fa a la gestió d’aquestes subvencions a les entitats socials amb càrrec al 0,7% de l’IRPF. En aquesta nova sentència, el TC insisteix que aquest tipus de recursos els han de tramitar les autonomies i retreu al govern espanyol haver envaït les competències catalanes.

Es tracta d’una batalla que Catalunya fa molts anys que planteja i que ha guanyat de manera clara i reiterada tant davant del TC com del Tribunal Suprem. Tot i això, l’executiu espanyol segueix incomplint, de manera recurrent, les sentències judicials i envaint reiteradament les competències exclusives en matèria de serveis socials que fixa l’Estatut d’autonomia de Catalunya.

L’incompliment del govern espanyol està suposant un greu perjudici per les entitats socials del tercer sector. Segons les dades de la Taula del Tercer Sector Social, la casella del 0,7% de l’IRPF va permetre recaptar el 2015 uns 57,6 milions d’euros a Catalunya, on la meitat dels contribuents marquen aquesta casella. Les entitats catalanes, però, només en van rebre 31,2 milions. En el transcurs dels últims anys Catalunya ha aportat el 25% de la recaptació estatal del 0,7% de l'IRPF per a fins socials, però només en rep anualment el 14% en forma de programes socials que tenen lloc en territori català.

Són moltes les entitats socials de Tarragona que són i podrien ser beneficiàries d’aquestes subvencions com ara el Centre de paràlisi cerebral la Muntanyeta, la Fundació Bona nit, la Fundació Casal l’Amic, Entitats Catalanes d’Acció Social, l’Associació contra la violència familiar, entre altres.

Per tots els motius exposats anteriorment, el Grup Municipal de CiU a l’Ajuntament de Tarragona proposa al Ple l’adopció dels següents acords:

PRIMER.- Manifestar el suport de l’Ajuntament de Tarragona a les persones, associacions, cooperatives, fundacions, empreses d’inserció i centres especials de treball que treballen a la nostra ciutat i que esmercen esforços en el seu objectiu per contribuir a la garantia dels drets socials.

SEGON.-  Denunciar l’actitud de l’Estat espanyol que perjudica directament a les entitats socials d’àmbit local i autonòmic davant el greuge que suposa el fet que Catalunya hagi aportat en els darrers anys el 25% de la recaptació estatal del 0,7% de l’IRPF per a fins socials, però només n’hagi rebut anualment el 14% en forma de programes socials al territori català.

TERCER.- Exigir al govern espanyol que compleixi les sentències judicials i modifiqui els criteris en allò que fa referència a la distribució i el control dels recursos derivats del 0,7% de l’IRPF.

QUART.-  Exigir al govern espanyol el traspàs efectiu i total de tots els recursos que els catalans decideixen lliurement destinar a finalitats socials per mitjà de la respectiva declaració de la renda, atenent llur esforç solidari i les necessitats socials de Catalunya.

CINQUÈ.-  Fer arribar aquests acords al Govern de la Generalitat de Catalunya, a tots els Grups parlamentaris del Congrés dels Diputats, així com al President del Govern de l’Estat espanyol, a la Taula del Tercer Sector i a les entitats, associacions, cooperatives, fundacions, empreses d’inserció i centres especials de treball que realitzen tasques a la nostra ciutat.

Albert Abelló

Conseller Portaveu del Grup Municipal de Convergència i Unió.