Esteu aquí: Inici L'Ajuntament Govern Grups municipals Grup Municipal Junts per Catalunya Docs. Mandat 2015-2019 Notícies i mocions 2017 MOCIÓ CIU PER L’EQUIPARACIÓ DE LES FAMÍLIES MONOPARENTALS A LES FAMÍLIES NOMBROSES

09/07/2019

Podeu accedir a la moció en PDF en aquest enllaç

A la nostra societat no hi ha un únic model de família. La diversitat de tipologies familiars és una realitat evident que s’ha de tenir en compte a l’hora de desenvolupar les polítiques públiques de suport. En aquest sentit, el Govern de Catalunya va aprovar, el setembre del 2009, el decret que reconeix els ajuts a les famílies monoparentals i les equipara amb les nombroses. Amb aquesta normal, l’executiu català reconeix, protegeix i garanteix la igualtat d’oportunitats a les famílies nombroses i monoparentals amb fills a càrrec. Gràcies a aquest decret, Catalunya va ser pionera a l’Estat espanyol en la creació d’un carnet amb el qual les famílies monoparentals poden gaudir d’avantatges que fins aleshores no tenien.

En els últims anys, nombrosos municipis han tingut en compte la diversitat actual de les unitats familiars definida des de la Generalitat de Catalunya i han procedit a modificar les ordenances fiscals per tal que les famílies monoparentals tinguin dret a les mateixes bonificacions a les quals tenen accés les famílies nombroses. En aquest sentit, molts ajuntaments catalans ofereixen bonificacions sobre la quota de l’Impost sobre Béns Immobles (IBI) tant per a famílies nombroses com per a famílies monoparentals que així ho acreditin amb el carnet corresponent de la Generalitat.

Des del Grup Municipal de Convergència i Unió considerem que en aquesta qüestió les ordenances fiscals de l’Ajuntament de Tarragona, i concretament la que regula l’IBI, han quedat obsoletes. Com en altres consistoris, el de Tarragona ofereix una bonificació d’aquest impost per a les famílies nombroses, però a diferència de molts altres ajuntaments, no n’ofereix cap per a les famílies monoparentals.

El fet que en les ordenances municipals, i respecte a temes de bonificacions i exempcions de càrregues i impostos, només es tinguin en consideració les famílies nombroses, crea un tracte diferent i de desprotecció cap a un model concret de família, la monoparental. Aquest model de família hauria d’estar equiparat al de les famílies nombroses, tots dos models necessiten mesures especials de protecció social i econòmica.

La Generalitat de Catalunya fa anys que reconeix i garanteix la igualtat d’oportunitats a les famílies nombroses i monoparentals amb fills i/o filles a càrrec; i en nombrosos ajuntaments de Catalunya ja fa temps que s’actua atenent la realitat i necessitats actuals de les noves famílies.

Per tots els motius exposats anteriorment, el Grup Municipal de CiU a l’Ajuntament de Tarragona proposa al Ple l’adopció dels següents acords:

PRIMER.- Establir a les famílies amb el títol de monoparental la mateixa bonificació de l’IBI que ja s’aplica a les famílies nombroses.

SEGON.- Garantir que les famílies monoparentals reben les mateixes mesures de suport que les altres estructures familiars que requereixen actuacions de protecció social i econòmica.

TERCER.- Notificar aquests acords al Govern de la Generalitat, al Parlament de Catalunya, a l’Associació Catalana de Municipis i Comarques i a la Federació de Municipis de Catalunya.

Albert Abelló

Conseller Portaveu del Grup Municipal de Convergència i Unió.

Tarragona, 9 de maig del 2017