Esteu aquí: Inici L'Ajuntament Govern Grups municipals Grup Municipal Junts per Catalunya Docs. Mandat 2015-2019 Notícies i mocions 2017 Moció CiU - Que Tarragona s'adhereixi a la Reforma Horària

Moció CiU - Que Tarragona s'adhereixi a la Reforma Horària

14/03/2017

En aquest enllaç podeu accedir a la moció en format PDF

MOCIÓ QUE PRESENTA EL GRUP MUNICIPAL DE CIU PERQUÈ L’AJUNTAMENT DE TARRAGONA S’ADHEREIXI ALS PROCESSOS PARTICIPATIUS PER A LA REFORMA HORÀRIA AL PLE DEL DIA 17 DE MARÇ DEL 2017

La reforma horària és una iniciativa ciutadana que impulsa canvis horaris perquè puguem gaudir de més llibertat en la gestió del nostre temps. La reforma horària impulsa uns hàbits horaris cívics, potenciant la igualtat entre les persones, les capacitats de bona relació, la nostra salut i el benestar. Per aconseguir-ho, la reforma horària proposa:

• compactar la jornada laboral
  • introduir horaris laborals més flexibles d’entrada i sortida
  • avançar les hores dels àpats tant del dinar com del sopar
  • sincronitzar els horaris de les institucions, empreses i actors socials i culturals.

Des del Govern de la Generalitat de Catalunya ja fa anys que es treballa aquesta qüestió. S’han posat en marxa campanyes per conscienciar sobre un ús del temps més racional i ja es disposa de la proposició de llei de la reforma horària amb l’objectiu d’establir i regular el procés, els mecanismes i els recursos per a implantar uns horaris que afavoreixin uns usos del temps més humans i cívics, adaptats al ritme circadiari, que permetin sincronitzar-los amb els de la resta del món i que siguin beneficiosos per a les institucions, les empreses i la ciutadania.

Paral·lelament, el Govern de la Generalitat de Catalunya, a través de la Secretaria de Transparència i Govern Obert i juntament amb la Iniciativa per a la Reforma Horària, ha impulsat i impulsarà processos participatius perquè la ciutadania pugui expressar la seva opinió sobre com fer efectiva aquesta reforma. En aquest context, a hores d’ara, s'han debatut, en dotze sessions presencials arreu de Catalunya, els reptes i les oportunitats que ofereix la reforma horària al conjunt de la societat catalana.

Des del Grup Municipal de CiU, ens preocupa el fet que Tarragona sigui l’única capital catalana que no formi part de la Xarxa de Ciutats i Pobles per la Reforma Horària, una plataforma formada per més d’un centenar de municipis d’arreu de Catalunya. Ens preocupa que a hores d’ara Tarragona no s’hagi involucrat en cap activitat programada en el marc del procés participatiu. En els últims mesos, no només les capitals, sinó altres ciutats com Reus, Tortosa, Vilafranca del Penedès, Terrassa, Marató, Igualada, Lloret de Mar, Sort, Esplugues, etc. han acollit conferències, xerrades i debats amb l’objectiu de donar a conèixer el projecte i donar l’oportunitat a la ciutadania perquè expressi la seva opinió sobre com fer-lo efectiu.

Tarragona, a diferència de moltes altres ciutats catalanes, tampoc ha participat en les proves pilot engegades en el marc de la reforma horària ni s’ha adherit a la difusió i impuls del portal participa.gencat.cat. Mitjançant aquesta pàgina web, la ciutadania podia expressar la seva opinió sobre la iniciativa, un procés participatiu que va finalitzar el passat 3 de març de 2017.

Des del Grup Municipal de CiU considerem que Tarragona no pot quedar a la cua, ni de bon tros, al marge de la reforma horària. Cal que Tarragona s’adhereixi als processos participatius que s’impulsin amb l’objectiu de donar a conèixer el projecte als tarragonins i tarragonines i, al mateix temps, donar a la ciutadania l’oportunitat de resoldre els seus dubtes i expressar les seves opinions al respecte.

Les administracions locals tenen un paper clau per fer realitat el repte de la reforma horària, un projecte que afecta a tots els àmbits (social, familiar, econòmic, cultural, mediàtic...). Per portar-lo a terme, cal una actuació coordinada de tots els agents i, sobretot, de totes les ciutats catalanes.

Per tots els motius exposats anteriorment, el Grup Municipal de CiU a l’Ajuntament de Tarragona proposa al Ple l’adopció dels següents acords:

PRIMER.- Que l’Ajuntament de Tarragona s’adhereixi als futurs processos de participació de la reforma horària que s’impulsaran des de la Generalitat de Catalunya i la Iniciativa per a la Reforma Horària amb l’objectiu de donar a conèixer el projecte i donar l’oportunitat als ciutadans d’expressar la seva opinió sobre com fer efectiva aquesta adaptació dels horaris actuals al format europeu.

SEGON.- Que l’Ajuntament de Tarragona organitzi, impulsi i/o doni suport a les diverses accions per fer realitat el procés participatiu mitjançant debats, conferències, col·loquis i/o xerrades obertes a tota la ciutadania, així com a les proves pilot que es prevegin  impulsar en el marc de la reforma horària.

TERCER.- Que l’Ajuntament de Tarragona informi de forma periòdica a tots els grups municipals de les actuacions realitzades en relació a la reforma horària.

QUART.- Comunicar l’adopció d’aquests acords al Govern de la Generalitat de Catalunya i a la Iniciativa per a la Reforma Horària.

Albert Abelló

Conseller Portaveu del Grup Municipal de Convergència i Unió.