Moció per què la ciutat de Tarragona s'adhereixi a la xarxa de viles florides

26/09/2019

Podeu accedir a la moció en format PDF en aquest enllaç

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

L’existència d’espais verds a un entorn urbà potencia la qualitat de vida dels seus veïns i veïnes. Segons un estudi realitzat i publicat per la Universitat de Michigan el passat mes d’abril, vint minuts diaris de contacte amb zones verdes a les ciutats serveixen per reduir els nivells de cortisol, la hormona responsable de l’estrès. Apostar per espais verds urbans té un efecte directe en la salut i en la percepció de les ciutats, aconseguint crear entorns més amables i acollidors.

Actualment existeixen moltes iniciatives que avancen en aquesta direcció. Des de l’àmbit privat, fa uns mesos es va posar en funcionament a la nostra ciutat una associació sense ànim de lucre anomenada ‘Flors als Balcons’. El seu objectiu és facilitar la col·locació de flors als balcons i/o entrades d’establiments comercials.

Però des de l’Administració no es pot permetre que sigui la iniciativa privada qui carregui amb tot el pes i responsabilitat de construir un entorn agradable a la ciutat. En aquest sentit, des de fa anys existeix el projecte ‘Viles Florides’, una iniciativa de la Confederació d’Horticultura Ornamental de Catalunya (CHOC) que promou la transformació de racons, pobles i ciutats de Catalunya a través dels punts verds, zones ajardinades, mobiliari urbà i espais lúdics.

No es tracta només de generar espais agradables, sinó que el projecte ‘Viles Florides’ incideix en la conscienciació social envers les polítiques de sostenibilitat mediambiental i el desenvolupament de les economies locals a través de l’atractiu turístic que poden suposar els jardins i parcs urbans. D’altra banda, millora d’una manera evident la imatge dels municipis així com també ofereix una millor acollida als visitants i turistes.

L’únic requisit per formar part de la xarxa de Viles Florides és demostrar el compromís i sensibilitat envers els espais verds. Un dels punts on la ciutat té una clara oportunitat de millora és en la quantitat d’escocells buits o amb restes d’arbres tallats que trobem als carrers. L’Ajuntament, a través de les àrees corresponents (Medi Ambient, Mobilitat, Participació Ciutadana...) hauria de ser capaç de liderar una prova pilot de col·laboració voluntària entre associacions i escoles per fer realitat un projecte de sembra i plantació d’escocells, una iniciativa que generaria, entre molts altres beneficis, la millora i increment de les zones verdes a la ciutat.

Actualment a Catalunya hi ha 119 municipis adscrits al projecte ‘Viles Florides’, entre ells alguns molt propers a Tarragona com Altafulla, Calafell, Reus, Riudoms, Prades, Salou, Sant Carles de la Ràpita, Torredembarra o Vinyols i els Arcs. Cap de les quatre capitals catalanes forma part de la llista de viles, Tarragona té l’oportunitat de convertir-se en la primera en sumar-s’hi.

Formar part de la xarxa de Viles Florides suposa un reconeixement públic en relació a aspectes com la potenciació dels espais verds urbans, la seva gestió sostenible, la conscienciació ciutadana, l’educació ambiental i la creació d’un entorn propici per a la recepció i estada, tant dels residents com dels visitants i turistes. Més enllà del reconeixement, suposa una bona oportunitat de cara a la promoció turística del nostre municipi.

La societat tarragonina demana una Tarragona més verda i més amable, un paisatge urbà més acollidor i, en definitiva, un entorn que contribueixi de forma activa a millorar la qualitat de vida de les persones.

Per tots els motius exposats anteriorment, el Grup Municipal de Junts per Tarragona a l’Ajuntament de Tarragona proposa al Ple l’adopció dels següents ACORDS:

PRIMER.- Assumir el compromís municipal de vetllar per la imatge de la ciutat a través de la potenciació de les zones verdes, la plantació d’elements florals a parcs i jardins i el seu correcte manteniment durant tot l’any.

SEGON.- Liderar des de l’Ajuntament la iniciativa de guarnir els balcons de la ciutat començant per totes les dependències municipals i, en especial, l’edifici de la plaça de la Font núm. 1.

TERCER.- Acompanyar i facilitar des de l’Ajuntament les iniciatives ciutadanes, tant de persones físiques com comerços, que promoguin espais verds.

QUART.- Encetar una prova pilot de plantació de flors als escocells dels arbres situats als vials municipals, tot planificant accions que afavoreixin la participació de la societat, especialment entre infants, adolescents, veïnat i comerços.

CINQUÈ.- Incorporar a l’oferta d’activitats dels Centres Cívics de Tarragona cursos i formacions sobre el coneixement i manteniment de plantes i flors.

SISÈ.- Modificar l’actual ordenança municipal amb l’objectiu que es permeti els establiments comercials i a les comunitats veïnals la col·locació de plantes i flors a les entrades dels establiments, habitatges i/o locals sempre es compleixin els requisits que estableix l’Ajuntament de Tarragona respecte a les espècies vegetals a implantar, els materials, els colors i les dimensions.

SETÈ.- Iniciar els tràmits per sumar-se a la xarxa de Viles Florides durant aquest any 2019, mitjançant la inscripció al registre de municipis que ja en formen part.