"No", de La Venidera
Amb la companyia La Venidera
Festival Dansa de Tarragona
No és el detonant que ens fa seguir. El No ens parla de l’ocultació, de la reducció, de la desmaterialització, de la desaparició. La negació emmordassa, silencia, denota la inexistència. Però No també és tot el que està per venir. Acumular informació, dubtar-ne, preguntar-nos a on anem. Dubtar com a motor per buscar respostes i optar pel risc del que és desconegut. La negació és l’oxigen que el foc consumeix i alimenta la creació. Perquè l’art és un dels llocs per excel·lència que existeix gràcies a la negació del món “real”.
La Venidera, dirigida per Albert Hernández i Irene Tena, exballarins del Ballet Nacional d'Espanya, neix arran de la necessitat coreogràfica i interpretativa que tenien per trobar noves perspectives en la dansa espanyola contemporània. Des de 2019 la companyia recorre nombrosos festivals i teatres de la península, a més de coreografiar per al Ballet Flamenco de Andalucía i el Ballet Nacional d'Espanya. Cal destacar el premi Audience Award al RIDCC 2023, de Rotterdam.
És una coproducció del Festival Grec de Barcelona, Fira Mediterrània de Manresa, Centro Danza Matadero de Madrid, amb el suport de CAM i INAEM.
FITXA ARTÍSTICA
Direcció, coreografia i interpretació: Irene Tena i Albert Hernández
Assessorament artístic: Marcos Morau
Assessorament flamenc: Marco Flores
Música original i composició: Manuel Urbina, Derek V. Bulcke
Música en directe i interpretació: Derek V. Bulcke
Col·laboració especial (veu): Gabriel de la Tomasa
Disseny d'espai sonor: Carlos Parra
Disseny d’escenografia: Paula González
Disseny d'il·luminació: Gabriela Bianchi
Disseny de vestuari i sastreria: Santamarta
Imatge i audiovisual: Abgonal, Jorge Rico, Derek V. Bulcke
Producció executiva: Paola Villagas, Gabriel Blanco, Andrea Méndez (Spectare)
Management i distribució: Lola Ortiz de Lanzagorta (New Dance Management)
Edat recomanada: + de 16 anys
Durada: 70 min
- Les 24 h a la pàgina web entrades.tarragona.cat
- A les taquilles del Teatre Tarragona:
- Dimarts a dijous, d’11 a 13 h
- Divendres, d’11 a 13 h i de 17 a 19 h
"Mover montañas", d'Alberto Velasco
Amb Alberto Velasco
Festival Dansa de Tarragona
Una altra peça sobre folklore? Sí! I sempre em semblaran poques. Hem de parlar de la necessitat de retornar als pobles la dansa, les llegendes i les cançons més enllà del registre i la museïtzació.
Un manifest viu de la necessitat del ritu com a salvament per a una societat que fa aigües. Una crida a la consciència col·lectiva que, sense saber ben bé per què, s’emociona amb determinats sons, melodies, danses i rituals. Una invocació a l’emoció primera d’allò que avui anomenem folklore.
FITXA ARTÍSTICA
Creació i interpretació: Alberto Velasco
Coreografia: Alberto Velasco, Manuel Liñan i Osa + Mujica
Música: Mariano Marín
Textos: Alberto Velasco
Percussió: Pablo Martín Jones
Vestuari: Sara Sánchez de la Morena
Bata de cua: José Galván
Màscares: Iker de la Calle
Foto: Dominik Valvo
Teaser: Guille Centenera
Disseny: Laura Velasco
Collage cartell: Pablo TheCuadro
Tècnic: Raúl Escudero
Veu en off: Petra Martinez
Producció executiva i distribució: Elena Martínez/ ElenArtesescénicas
Coproducció: Festival TAC Valladolid i Festival Danseu
Agraïments: María Pizarro, Galina Rodriguez, Mario Mediero
Edat recomanada: Tots els públics
Durada: 40 min
Un poyo rojo
Amb la companyia Poyo Rojo
Festival Dansa de Tarragona
Dos homes i una ràdio en directe en un vestuari, s’enfronten, desafien, combaten i se sedueixen.
Un interessant encreuament entre la dansa, l’esport i la sexualitat. Una obra que, a partir del llenguatge corporal explora els límits del llenguatge contemporani, respecte del moviment i les seves posteriors interpretacions.
Una provocació, una invitació a riure’ns de nosaltres mateixos, i alhora, reconèixer la nostra totalitat.
Un poyo rojo és una barreja d'acrobàcia i comicitat que pots qualificar de naïf, kitch, poncif o clixé, o amb qualsevol altra etiqueta que les seves múltiples lectures puguin suggerir, però destaca sobretot per la manera com explora les possibilitats físiques i espirituals de l’ésser humà.
FITXA ARTÍSTICA
Direcció: Hermes Gaido
Coreografia: Nicolás Poggi, Luciano Rosso i Alfonso Barón
Interpretació: Alfonso Barón i Luciano Rosso
Disseny de llums: Hermes Gaido
Màrqueting i comunicació: La Villarroel
Producció: Poyo Rojo/T4 Maxime Seugé & Jonathan Zak
Edat recomanada: + de 14 anys
Durada: 60 min
Les 24 h a la pàgina web entrades.tarragona.cat
A les taquilles del Teatre Tarragona:
- Dimarts a dijous, d’11 a 13 h
- Divendres, d’11 a 13 h i de 17 a 19 h
"Íor", de Marc Fernández
Amb Marc Fernández i Julio León
Festival Dansa de Tarragona
Un viatge in crescendo entre duresa i fragilitat, dos cossos en la recerca de la simbiosi perfecta que els permet, junts, continuar avançant.
FITXA ARTÍSTICA
Autoria i direcció: Marc Fernández
Coreografia: Marc Fernández i Julio León
Interpretació: Marc Fernández i Mario Elías
Composició musical: Roger Subirana
Disseny d'il·luminació: Sergi Cerdán Aguado
Assistent de moviment: Yanelis Godoy
Producció audiovisual: Ferran Planas, Jordi Cabestany
Edat recomanada: Tots els públics
Durada: 15 min
"Pelat", de Joan Català
Amb Joan Català
Festival Dansa de Tarragona
Pelat és una proposta que esborra les fronteres entre la dansa, el circ, el teatre i la performance; entre públic i espectacle.
Una revisió natural de tècniques artesanals i records propis. Una mostra canviant i única com a resultat de la interacció amb l’espectador.
- Premi Aplaudiment del Públic dels Premis Sebastià Gasch (Barcelona, 2014)
- Miramiko al Millor Espectacle del festival MiramiroI (Bèlgica, 2014)
- Millor Espectacle de Carrer (Zirkolika, 2013)
Amb el suport de Fira Tàrrega, El Graner. Centre de Creació del Cos i el Moviment, Festival Sismògraf, Olot, L’Animal a l’Esquena,Trayectos Danza.
FITXA ARTÍSTICA
Idea original i interpretació: Joan Català i Carrasco
Mirada externa i assessoria artística: Roser Tutusaus, Melina Pereyra, Jordi Casanovas, David Climent i Pablo Molinero (Los Corderos)
Disseny de vestuari: Joan Català
Fotografia: Àngels Melange
Edat recomanada: Tots els públics
Durada: 45 min
"Natura morta", de Wonderground
Amb Roser Tutusaus
Festival Dansa de Tarragona
Al claustre del Seminari de Tarragona, l’espai respira una quietud antiga que es deixa travessar pel gest. Allí, la dansa de Roser Tutusaus emergeix com una matèria viva, atenta i porosa. El cos no balla sol: escolta la presència de la peça escultòrica de Lluc Queralt i, en el silenci entre ambdues formes, Tom Weksler traça un pont invisible, coreogràfic, que uneix allò inert amb allò palpitant.
La dansa no imita l’escultura, ni l’escultura es limita a sostenir la dansa. Es busquen. Es reconeixen. Es fusionen en el buit del claustre, on la pedra antiga observa com dues presències contemporànies esdevenen una sola peça curta i multidisciplinar, efímera com un sospir, precisa com una empremta.
Al nostre entendre, la resposta immediata a totes dues expressions són les textures. Textures que no només convoquen la pell o la mirada, sinó que obren capes més profundes. No s’aturen en la memòria sensorial: la travessen. Condueixen l’espectador cap a un viatge interior, on el cos recorda allò que mai no ha viscut i l’espai esdevé temps.
Així, dins del Festival Dansa de Tarragona, aquesta trobada entre dansa i escultura no només es contempla: es recorre. És un camí breu però intens, on el moviment es fa matèria i la matèria, per un instant, aprèn a respira.
FITXA ARTÍSTICA
Direcció: Tom Weksler
Coreografia i vestuari: Wonderground
Interpretació: Roser Tutusaus
Companyia: Wonderground
Instal·lació: Lluc Queralt
Música: Arvo Pärt i Pau Casals
Edat recomanada: Tots els públics
Durada: 17 min
La consagració de la primavera
Amb Roger Bernat/FFF
Festival Dansa de Tarragona
L’any 2010 Roger Bernat reimagina La consagració de la primavera sense ballarins professionals i converteix el públic en intèrpret. En un espai buit, cada participant porta uns auriculars que li transmeten instruccions coreogràfiques o de comportament senzilles. A poc a poc, aquests gestos individuals van teixint un ritual. El públic esdevé artista dins d’un mecanisme que potser no comprèn del tot.
És una obra inquietant i radical que confronta cada persona amb el seu propi paper dins de la dinàmica del grup.
Roger Bernat crea dispositius en els quals el públic dona forma a l’obra. Els seus projectes s’han representat a més de 30 països i ha rebut nombrosos reconeixements, com el Premi FAD Sebastià Gasch 2017. Bernat va ser fundador de la companyia General Elèctrica, (1998-2001), de l’Associació d’Artistes Escènics (2006-2008) i des de 2015 és patró del centre de producció i investigació en arts visuals Hangar. Els seus darrers espectacles han estat We need to talk (Temporada Alta, Girona, 2015), No se registran conversaciones de interés (MUCEM, Marsella, 2016-17) i The Place of the Thing (Documenta 14, Atenes-Kassel, 2017).
FITXA ARTÍSTICA
Creació escènica: Roger Bernat, a partir de la coreografia de Pina Bausch
Música: Juan Cristóbal Saavedra Vial, a partir de la partitura original d’Igor Stravinsky
Disseny de llums: Anna Rovira
Producció executiva: Helena Febrés Fraylich
Coproducció: Teatre Lliure, Elèctrica Produccions (Barcelona), Festival Instal·laccions – Ajuntament de Cambrils, Festival Transversales (Mèxic), amb el suport del programa del Fons de la Unió Europea a Mèxic
Hi col·laboren: Txalo Toloza, María Villalonga, Ray Garduño, José-Manuel López Velarde, Tomás Alzogaray, Brenda Vargas, Diana Cardona, Annel Estrada, Viani Salinas
Edat recomanada: + de 12 anys
Durada: 50 min
- Les 24 h a la pàgina web entrades.tarragona.cat
- A les taquilles del Teatre Tarragona:
- Dimarts a dijous, d’11 a 13 h
- Divendres, d’11 a 13 h i de 17 a 19 h
"Pies de gallina", d'Ana F. Melero i Luna Sánchez
Amb Ana F. Melero i Luna Sánchez
Festival Dansa de Tarragona
Pies de gallina és l’exploració del vincle entre dues dones, on l’equilibri entre sostenir i enfonsar-se es converteix en el nucli de l’experiència.
Aquesta obra de dansa contemporània, inspirada en les expressions “tenir la pell de gallina” i “anar amb peus de plom”, investiga la frontera delicada entre el món sensitiu i el racional, i teixeix una relació de suport i vulnerabilitat entre aquests dos cossos.
Pies de gallina qüestiona i celebra la importància de ser una sola per existir plegades, i en destaca la íntima connexió entre les seves intèrprets i creadores com a suport intrínsec.
FITXA ARTÍSTICA
Direcció i coreografia: Ana F. Melero & Luna Sánchez
Interpretació: Ana F. Melero, Luna Sánchez i Xerach Peñate
Espai sonor: Xerach Penya't amb Lucía Bocanegra
Textos: María Pizarro
Mirada externa: María Cabeza de Vaca i Isabel Vázquez
Tècnic d'il·luminació: Olmo Pérez
Material audiovisual: Nico Murillo, Elena Puchol i Microclips
Edat recomanada: Tots els públics
Durada: 15 min
"Aperitivo", de Los Informalls
Amb Luis García i Oriol Pla
Festival Dansa de Tarragona
Aperitivo és una petita degustació de l’univers de Luis García i Pere Joseph, Los Informalls. Dos éssers aparentment seriosos i disciplinats que, des de la ironia i l’humor, comparteixen la seva manera de mirar el món, l’art i la vida. A través del joc, el moviment, la veu i el poder del riure i el ridícul, la peça qüestiona l’ordre establert i reivindica l’error com a motor creatiu, com a espai on batega el que és veritablement viu.
Amb una actitud atrevida i propera, Aperitivo és una adaptació del seu espectacle llarg Entrañas con patatas, on el repte és despullar-se capa a capa fins arribar a les entranyes de l'ésser. Aquell territori on els límits de la identitat es difuminen i l’art es troba amb la vida.
FITXA ARTÍSTICA
Creació i direcció: Losinformalls
Intèrprets: Luis García, Oriol Pla
Composició musical: Paul Traeumer
Disseny d’il·luminació: CUBE.bz
Tècnica d’il·luminació: Valentina Azzati
Assessorament dramatúrgic: Clemente García, Beltrán Giménez
Assessorament de moviment: Janet Novás · Vestuari: Julia Vargas, Teté Giménez
Direcció de producció: Pau Estrem
Edat recomanada: Tots els públics
Durada: 15 min
"Trayectoria del polvo VII", de la Cia Aïda Colmenero Dïaz
Amb Nshoma Nkwabi (Tanzània) i Anahi Acuña (França/Argentina)
Festival Dansa de Tarragona
Trayectoria del polvo VII és un cant a la vida, a la trajectòria de la vida: naixement, vida i mort. Una obra que versa una reflexió ballada entorn de la transgressió del propi cos quan aquest inicia el camí cap a una nova vida: la mort vista com un començament, la mort com a celebració. La mort no atura res, la mort inicia altres processos de connexió i de vida.
Dirigida per Aïda Colmenero Dïaz i inspirada en el poema de Rosario Castellanos (Mèxic), aquesta peça és un joc entre dues dones en escena que dialoguen, caminen en la mateixa trajectòria, una sempre recolzant l'altra, arrossegant, caminant, bufant les memòries de tota una vida, la d'elles i les de tots els seus ancestres.
El moviment emana dels gestos de la vida quotidiana de Dar és Salaam, Tanzània, que es troben amb la gestualitat del flamenc i els moviments sagrats de connexió amb un món no racional que habita en allò espiritual, allò energètic, allò sacre. Amb la música de violí en directe: un crit que arrossega la memòria de llargues vides i que pretén cruixir per moments als cors adormits dels que pensen que això no és per a ells.
FITXA ARTÍSTICA
Direcció: Aïda Colmenero Dïaz
Guió: Aída Colmenero Dïaz, peça inspirada a partir del poema de Rosario Castellanos (Mèxic)
Interpretació: Nshoma Nkwabi (Tanzània) i Anahi Acuña (França/Argentina)
Música: Nshoma Nkwabi (Tanzània) i Anahi Acuña (França/Argentina)
Producció dar és salaam (tanzània), 2016
Coproducció: Casa Àfrica, Goethe Institut de donar és salaam, Muda Africa, Vipaji Foundation, Nafasi Art Space, Southern Sun Hotel, Goethe Institut Madrid
Edat recomanada: Tots els públics
Durada: 40 min
"Faula", de Roser López Espinosa
De Roser López Espinosa
Festival Dansa de Tarragona
Dins de cada món, hi ha molts mons possibles. I, com en un joc de miralls, podem entreveure els fils que ens connecten i els vincles que ens sostenen.
Faula és un nou capítol en l’exploració contínua sobre el grup i el que podem construir plegats. Envers el cos individual i els cossos col·lectius, la interdependència i la confiança mútua.
Ara dirigim la mirada cap a tot allò que és fabulós, cap a una amalgama de criatures fantàstiques, en una celebració de tot allò d’extraordinari en nosaltres.
FITXA ARTÍSTICA
Concepte i coreografia: Roser López Espinosa
Creació i interpretació: Nora Baylach, Anamaria Klajnšček, Noé Ferey, María Arronis, Patrícia Hastewell, Matilde Casini, Genaro Cibils i Nicholas Baffoni
Assistents de direcció: Nora Baylach i Anamaria Klajnšček
Música original: Mark Drillich
Dramatúrgia: Katarina Pejović
Vestuari: Åsa Gjerstad
Disseny d’il·luminació i espai escènic: Cube.bz
Coordinació tècnica: Oriol Ibáñez
Maquinista: Oriol Brusi
Fotografia: Tristán Pérez-Martín
Aprenent: Irene Rojo
Producció executiva: Blanc Produccions
Producció en gira: Rosa Pino | Lowland
Producció: Cèl·lula #6 Mercat de les Flors, en el marc del II Pla d’impuls a la dansa de Catalunya, 2023-2026
Coproducció: Temporada Alta
Edat recomanada: Tots els públics
Durada: 60 minuts
Les 24 h a la pàgina web entrades.tarragona.cat
A les taquilles del Teatre Tarragona:
- Dimarts a dijous, d’11 a 13 h
- Divendres, d’11 a 13 h i de 17 a 19 h