Elements Perduts

Santa Tecla Tarragona

Balls populars

Ball de Titans

Va ser un dels balls més populars, si més no des del 1577 fins al 1804, quan es va extingir. Es creu que el seu antecedent més immediat havia estat el Joc del Drap, que ja sortia, segons el professor Sánchez Real, al segle xv i amb tota seguretat a partir del 1514. Només es tenen referències de la seva existència a la ciutat de Tarragona. Era format per un seguit de personatges o animals mitològics que a mode de nanos o caparrots haurien estat inspirats per les tendències renaixentistes en la mitologia grega.

Ball d’Espases

Aquest ball ha estat considerat com un precedent immediat del Ball de Bastons, malgrat que s’ha d’incidir en el fet que posteriorment les actuacions dels dos simultaniejarien. Es coneix la seva existència entre el segle xv i el 1687. Les seves característiques quant a indumentària i música podrien ser molt similars als balls de bastons, cercolets, gitanes o valencians.

 

Personatges bíblics

Grups de personatges que desfilaven en posició hieràtica tal com si fossin una Bíblia vivent.

Es té constància de:

  • Jesús
  • La corporació dels apòstols
  • La corporació dels profetes
  • La corporació de les verge

 

Les roques

El segle xv es caracteritza per la utilització per part de l’Església cristiana del component de la teatralitat com a eina essencial de la difusió de la religió i també per la importància de la configuració de la festa gran al voltant de la guerra i l’exèrcit. La representació del bé i el mal sovint se serveix de cadafals o escenaris mòbils, que esdevenen tribuna de representació i decorat teatral. Són les roques o castells: els grans carros que representen l’infern i el paradís seran de les de més èxit.

 

Figures hagiogràfiques

Aquest bloc d’elements festius pertanyen al Seguici del segle xv i no s’ha conservat cap referència a la realització de parlaments. Els estudiosos es decanten per creure en figures estàtiques com les dels personatges bíblics i, en aparèixer el mot joc, una certa acció mimada acompanyada de cant i música.

Se n’han documentat les següents:

  • joc de Sant Julià
  • joc de Sant Mateu
  • la barca de Sant Pere
  • Sant Gerard
  • Sant Domingo
  • Sant Eloi

 

Entremesos

L’entremès dels Hòmens Pelosos

L’existència d’homes salvatges o pelosos, carregats d’estris i branques d’arbres és una característica comuna a moltes poblacions que celebraven la festa del Corpus. A aquests salvatges se’ls caracteritzava com a personatges violents i brutals i, a través de la seva deformitat, se’ls alinea amb el maligne. A Tarragona no es pot afirmar dins quina representació eren integrats.

 

Balls parlats

El Ball de Sant Antoni

Aquesta escenificació (1414-1617) s’inscriu dins l’àmplia devoció que, des del País Valencià a l’illa de Mallorca, passant pel Principat i la Franja de Ponent, hom ha tingut per aquest sant.

El Ball dels Dotze Reis, la Fe, la Discòrdia i la Fúria

En aquest ball (1617-1804) hi figuren els personatges dels dotze reis, representant les tribus d’Israel i tres figures simbòliques vestides tan ricament amb sedes i joies d’or que havien de ser custodiades per verguers.

El Ball de Cavallers, Dames i Turcs en l’Hort

Representació realitzada pel gremi d’hortolans (1617-1804). El 1654 hi prenien part quatre dames, quatre turcs, quatre cavallers, un hortolà i un francès, mentre que el 1695 s’hi havia incorporat una parella d’etíops.

El Ball de Santa Fe

És un ball parlat hagiogràfic (1729-1804) executat pel gremi de joves menestrals. És una versió del Flos sanctorum en la qual la santa es nega a acceptar els amors del poderós Dacià i, per això, pateix martiri. No se n’ha localitzat el text.

El Ball de Sant Magí

Ball hagiogràfic dedicat al compatró de la ciutat. Era un ball bilingüe en el qual els bons –àngels i poble– parlen en català, mentre que els dolents –el prefecte romà i els senyors– en castellà. S’hi empraven trabucs i era representat per veïns del barri del Serrallo. Es coneixen fragments del text. No es considera anterior al darrer terç del segle xviii i la primera referència amb què es compta data del període 1859-62.

El Ball de Santa Tecla

Ball parlat de la patrona de Tarragona. Es conserva el text, que és en castellà, molt extens i amb un important aparell de personatges. Es coneix la seva existència des de mitjan segle passat fins als anys trenta del present.

El Ball de Santa Llúcia

Existent a Tarragona el 1859-62, en ser esmentat per Pin i Soler. No es conserva còpia del text.

El Ball de Santa Ursucina

Ball parlat hagiogràfic vinculat a la ciutat arran de l’arribada de la relíquia de la santa, lligada al convent i col·legi de l’Ensenyança. La primera data sobre una representació és del 1859-62. S’ha conservat una còpia del text, que és en castellà.

El Ball d’Embozados de Madrid

La primera notícia a la ciutat és donada per Pin i Soler sobre el període 1859-62. És un ball de sang i fetge representat a la festa gran de la ciutat, però segurament d’origen foraster per la seva toponímia, antroponímia i llengua en què és escrit. Els Embozados són l’antecedent del gàngster urbà, hereus de tota la tropa de lladregots que havien caracteritzat molt especialment l’Espanya de les misèries. Les seves malifetes que acaben involucrant una trentena d’actors són perseguides per la justícia i esdevenen elements moralitzadors.

El Ball de Pedro Negro

Ball de bandolers sobre el qual es tenen poques referències. Era vigent en els anys 1859-62. No va ser dels més representats.

El Ball de Sebastiana del Castillo

És la història de la rebel·lió d’una dona contra els seus pares per no deixar-la casar amb el jove que estimava, assassinant els pares, el seu estimat i els germans. Fou un dels balls més populars del segle xix –si més no des del 1854– i un dels darrers de perdre’s durant aquest segle; concretament actuà fins al 1929. En la representació s’utilitzaven trabucs i un petit canó. Es conserva còpia manuscrita en castellà.

El Ball de la Rosaura

És un dels balls de bandolers més populars a la Tarragona del segle xix i també en altres poblacions. La primera referència documental és del 1859-62 i, si més no, va ser representat fins l’any 1900. Farcit de crims i malifetes, fou redactat en castellà. Es conserva còpia del text del ball.

El Ball de Don Jacinto del Castillo

Ball cavalleresc protagonitzat per una història d’enamorats, pirates i moros. Es coneix la seva existència a la Tarragona del 1846.

El Ball de Marcos Vicente

Ball de pirateria del qual es conserva un text imprès, protagonitzat per un cavaller valencià empresonat pels lladregots del mar. Venut com a esclau, acaba sent el cap dels pirates, però finalment es retracta. L’única referència documental que s’ha localitzat a Tarragona és de l’any 1900.

El Ball dels voluntaris d’Àfrica

És un dels darrers en aparèixer. Està inspirat en les guerres que enfrontaren els espanyols i els marroquins a la segona meitat de la passada centúria, en les quals intervingué el general Prim al capdavant de molts soldats de les comarques tarragonines. El ball era protagonitzat per trets i accions de guerra. Es conserva còpia escrita en català i la seva primera referència documental data del 1876.

El Ball de les Criades

Una farsa entre criades i mestresses, totes evidentment representades per homes, i amb un marcat to burleta. Les primeres referències a la ciutat serien dels anys 1859-62.

El Ball de Sogra i Nora

Les divergències entre la jove de la casa i la seva sogra són el centre d’aquest ball de caire còmic. La representació és documentada durant el segle passat, concretament per primer cop el 1877, però sembla que l’origen és un romanç del xviii.

 

square_img
11/01/2019

Eduard Boada serà el pregoner de les festes de Santa Tecla

El popular 'tascaman' ha estat molt vinculat al cicle festiu de la ciutat

Vegeu-ne més
square_img
28/11/2018

Tarragona commemorarà els 700 anys de l'arribada del Braç de Santa Tecla amb un programa cultural ciutadà

L'Ajuntament impulsa un projecte de participació ciutadana per elaborar un programa d'activitats que se celebrarà el 2021

Vegeu-ne més
square_img
04/10/2018

Les Festes de 1968 ja estan disponibles a la xarxa

Els dos audiovisuals reflecteixen les Festes de Sant Magí i Santa Tecla de 1968 enregistrades pel tarragoní Ramon Vallvé. Es van estrenar en una projecció pública a la plaça de les Cols amb música en directe

Vegeu-ne més
square_img
18/09/2018

Servei de transport públic per al concert de l'Orquesta Mondragon a l'Anella Mediterrània

Vegeu-ne més

APP TGN Agenda

Descarrega’t l’app TGN Agenda i tindràs a mà tota l’activitat de la ciutat de manera permanentment actualitzada. L’aplicació t’informarà dels esdeveniments relacionats amb la cultura, les festes, el patrimoni i l’esport i podràs personalitzar-la segons els teus interessos. Estigues al dia de les festes de Santa Tecla de manera ràpida i senzilla!