Esteu aquí: Inici L'Ajuntament Govern Grups municipals Grup Municipal ERC Notícies 2023 Capacitats diverses, cal fer un pas més

Capacitats diverses, cal fer un pas més

Capacitats diverses, cal fer un pas més Gemma Fusté, consellera d'ERC.
01/12/2023

En els últims anys les associacions que treballen o donen suport a les persones amb diversitat funcional han centrat els seus esforços a donar visibilitat a aquest col·lectiu amb l'objectiu de normalitzar el seu dia a dia i fomentar la seva inclusió en la societat.

A Tarragona, gràcies a la iniciativa d'associacions històriques com La Muntanyeta, Astafanias, el Club Vaixell o d'altres de més recents com l'Onada, Aspercamp, Epilep o Todos en Azul -entre altres- s'han organitzat activitats adaptades (curses, casals, esplai, colònies, teatre...) que han fet avançar cap a una societat més inclusiva, que accepti i aprengui a conviure amb aquestes realitats, i tot això amb la complicitat i el suport de l'Ajuntament i d'altres institucions.

Però ara cal que fem un pas més perquè a Tarragona és molt necessari i hem de ser pioners com a Ajuntament, de la mateixa manera que ho van ser les entitats. La majoria d'activitats organitzades per les associacions que formen part del Consell Municipal de la Discapacitat van orientades a donar visibilitat a les persones amb alguna diversitat funcional, a la formació i donar serveis puntuals, però les traves arriben quan sorgeix la necessitat d'impulsar un nou servei o equipament que doni resposta a les necessitats d'aquests col·lectius i de les seves famílies. Quan es planteja la posada en marxa d'un nou servei estable i professional o una nova iniciativa, ens trobem que aquest no es pot realitzar per manca de personal o pressupost dins de l’Ajuntament.

I de quins serveis estem parlant? Malauradament d'aquells que veritablement necessiten els usuaris i les seves famílies. Aquella família que necessita un servei de respir i que no el té perquè no se'l pot pagar, o la creació de l'Oficina d'Atenció a la Diversitat, o el Casal permanent de l'Autisme, o impulsar nous programes d'autonomia, o cursos de sexualitat i un gran etcètera. A més, importantíssim també impulsar nous recorreguts dels autobusos adaptats perquè no triguin prop de tres hores diàries a fer un trajecte curt dins del propi municipi.

Hem de ser capaços d'avançar cap a una ciutat més amable i inclusiva i alhora, hem de donar suport a les persones que treballen amb col·lectius amb capacitats diverses. A Tarragona en tenim un ventall molt ampli i ho hem de potenciar perquè és molt positiu.

Cal que totes les administracions, sense excepcions, facin una reflexió i uneixin els seus esforços per avançar cap a una societat adaptada, que no ho serà mai si no hi posem equipaments, mitjans i serveis de qualitat. Si no ho fem, continuarem fent-nos les mateixes fotos celebrant el dia mundial de les persones amb discapacitat, llegint el mateix manifest molt ple de continguts però buit d'accions reals, donant suport a la "visibilitat", un fet que compartim pel seu objectiu, és clar, però que no resol els problemes greus que afecten la vida diària de les persones amb discapacitat i famílies.

Si no fem un pas més en el món de la "discapacitat", "capacitats diverses" serà molt difícil que Tarragona i el conjunt del nostre país tinguin un futur obert, adaptat, inclusiu i no només serveixi per fer-nos fotos i dir-nos...que bons que som!