Esteu aquí: Inici L'Ajuntament Govern Grups municipals Grup Municipal ERC Notícies 2023 ERC alerta que la pujada d'impostos del govern de Viñuales castiga de forma "desmesurada" a la ciutadania i autònoms

Des del Grup Municipal apunten que l’Ajuntament rebrà uns 7 milions d’euros addicionals procedents del PIE
ERC alerta que la pujada d'impostos del govern de Viñuales castiga de forma "desmesurada" a la ciutadania i autònoms Maria Roig, portaveu d'ERC i Xavi Puig, portaveu adjunt d'ERC durant la roda de premsa.
26/10/2023

El Grup Municipal d'ERC a l'Ajuntament de Tarragona demana al govern municipal "una mica de seny" perquè retoqui la pujada "totalment forassenyada" d'alguns impostos i taxes que portaran al ple. La portaveu, Maria Roig, ha destacat que "hi ha un tema molt rellevant del qual el govern municipal no en parla i és la quantitat de diners que rebria l'Ajuntament a través del PIE (Participació en els Ingressos de l'Estat), que tot apunta que serà d'uns 7 o 8 milions".

Roig alerta que "hi ha el relat que el govern municipal ha baixat del 20% que proposava al 7,4%. Això no és una rebaixa perquè està pujant l'IBI, estan fent un joc pervers sota el paraigua de la fallida. És greu perquè aquest augment no ve sol, ve acompanyat d'un paquet de pujada d'impostos que al final acaba repercutint sobre les famílies de Tarragona, com la brossa o l'ICIO".

Aquest augment dels impostos i les taxes afecta de ple al preu de l'habitatge, segons el portaveu adjunt, Xavi Puig, qui ha manifestat que "l'increment del 33% de l'ICIO, que és impost sobre les construccions i les rehabilitacions, és desmesurat. Si el que volem és fomentar l'accés a l'habitatge i fomentar la rehabilitació del parc d'habitatges de Tarragona no té cap sentit aquesta pujada".

En aquest sentit, ha apuntat que "aquest impost no el paga el gran constructor, el paga qualsevol persona que vulgui accedir a un habitatge i, per tant, si aquesta pujada es fa efectiva, estem encarint un 1% el preu de l'habitatge. Una política que va totalment en contra del que diu el govern municipal, quan diu que la marxa la gent de Tarragona". Puig ha recordat també que molts habitatges del parc de la ciutat necessiten rehabilitació i aquesta mesura la pot frenar.

Els republicans han manifestat que s'entén que algun tribut mereix alguna actualització, sempre en clau IPC, que és l'increment del cost de la vida i lamenten que no té sentit que enguany es pretengui recuperar l'IPC del 2022 i del 2023, quan el PSC i ECP es va negar l'any passat a acceptar la proposta del govern de Ricomà perquè creien que era innecessari i que hi havia altres vies.

Roig ha destacat que tot plegat és una sèrie de tributs que "acaben recaient en les famílies que hauran de fer un gran esforç per al final haver de pagar l'equivalent a aquest 20% de l'IBI que es va dir al principi en un context de fallida, emmarcat dins d'una catàstrofe inventada per l'alcalde".

Des d'ERC apunten que en una negociació "val la pena fer intercanvis i negociar a favor de la teva ciutat" i no a canvi de res. Lamenten que de moment, "l'acord que sembla que hi ha entre PSC i ECP, és per acabar perjudicant les terrasses, és a dir aquests petits autònoms – no grans empresaris-, que tenen activitat i no veiem el gran benefici per a la ciutat". I afegeixen que tampoc hi ha hagut un IBI progressiu. En aquest sentit, Puig ha recordat que els republicans van posar sobre la taula un full amb 20 propostes pensades per a millorar la ciutat, com un centre cívic a la part baixa al carrer de Santiyán i un altre a la Residencial, un milió d'euros per a l'adquisició de pisos per a lloguer social. Per tot plegat, Puig s’ha mostrat sorprès pel “xec en blanc que ECP i Junts han donat a Viñuales per a una pujada innecessàriament desmesurada”.

En referència a les terrasses, el govern proposa augmentar un 20% la seva taxa. Sobre això Roig ha apuntat que "no té sentit aquesta pujada quan un cop més tornés a castigar als autònoms que ho estan fent bé. És a dir, hi ha un 50% d'establiments que no paguen aquesta taxa i, per tant, el que cal és perseguir a aquests que no la paguen. A més, el que diem també és que aquesta proposta del 20% només suposaria uns 90.000 euros d'ingrés, que en realitat, com que només el pagaria la meitat, en serien uns 45.000, aproximadament. Si recaptéssim els que es deu als que no paguen, de ben segur que la xifra es multiplicaria".

La mateixa portaveu lamenta que "és una mesura que no aportarà gaires diners a les arques municipals i que si realment es vol fer bé, doncs que es treballi l'ordenança de terrasses que es va iniciar durant el mandat anterior. Una ordenança que s'haurà de treballar de la mà dels restauradors també. Tot plegat és per pensar-hi".