Esteu aquí: Inici L'Ajuntament Govern Grups municipals Grup Municipal ERC Notícies 2023 L’aire que respirem

L’aire que respirem

El conseller Xavi Puig opina sobre la dèria de Viñuales per paralitzar l'estudi de la qualitat de l'aire
L’aire que respirem Xavi Puig, portaveu adjunt d'ERC.
18/12/2023

En un marc una mica decadent de paralitzar projectes com la plataforma del Miracle, el Fortí de Sant Jordi o l’skatepark del Miracle, l’alcalde Viñuales s’ha proposat ara carregar-se l’adjudicació de l’estudi de la qualitat de l’aire de Tarragona. Un estudi que, com els altres, duu el segell del govern Ricomà, en aquest cas amb feina d’ERC i la CUP així com l’equip tècnic de medi ambient.

Una proposta que, sorpreses de la vida, neix d’un consens de ciutat a partir d’una moció que vam impulsar conjuntament ERC, CUP, CiU, ICV i... Cs. Sí, Cs! Aquell partit encapçalat per un tal Rubén Viñuales! Que se’n recorden?

I aquest estudi, de què va? Doncs ha de ser una diagnosi científica, feta amb independència i rigor, per tal d’establir quina és la qualitat de l’aire que es respira a Tarragona, en diversos punts de la nostra geografia. En concret, es pretén mirar la presència d’elements contaminants vinculats a l’activitat industrial, portuària, alimentària i al trànsit, sobretot si són cancerígens o perjudicials per la salut. I no n’hi ha prou en mirar la possible presència de contaminants en forma de mitjana anual, sinó que cal observar també els pics o episodis de contaminació destacable en moments puntuals.

Què vol dir que volem un estudi “independent”? Vol dir que no ha d’estar finançat per cap indústria ni particular, és a dir, que ha de ser neutre respecte els poderosos interessos econòmics que són objecte de fiscalització. Els estudis que promou la indústria són interessants i valuosos, però també interessats: tenen un amo que és jutge i part, i per això no són independents.

Per a què serveix l’estudi? Per esbrinar com podem millorar la qualitat de l’aire per reduir les malalties i la mortalitat que hi pogués estar associada, si fos el cas. Però també serveix per a que tots els possibles focus contaminants sàpiguen que no tenen impunitat i per tant cal que inverteixin en millorar.

Què ens preocupa de la decisió de Viñuales? Tres coses. Primer, que sembla que tornem a tenir un govern rendit als interessos econòmics més forts quan hauria d’estar al servei de la ciutadania. Segon, que tornem a tenir un govern que no lidera el territori i que ens fa capital en excuses i res més, al més pur estil Ballesteros. I tercer, que la broma ens pot sortir cara: s’està aturant un procés de contractació en marxa, amb empreses que s’hi han presentat, en una espècie d’homenatge a la inseguretat jurídica. Aquí hi poden haver indemnitzacions. Ja ho ha calculat bé, l’alcalde?

I això vol dir que estem en contra de la indústria? En absolut: això vol dir que apostem per una indústria responsable amb el territori, que és fiscalitzada amb transparència i que inverteix en seguretat perquè el Camp de Tarragona, amb Tarragona al capdavant, es fa valer.

Si us plau, prioritzem la salut de la població, assumim el lideratge que ens pertoca i fiscalitzem l’activitat que pugui contaminar, sense por. Ens cal un alcalde coherent, un govern valent i aquest estudi com l’aire que respirem!