Esteu aquí: Inici L'Ajuntament Govern Grups municipals Grup Municipal ERC Notícies 2024 Ni espectadors de primera ni de segona, volem ciutadans que visquin les seves festes!

La consellera Gemma Fusté opina sobre la reserva d'espais per a persones amb mobilitat reduïda a les festes de Tarragona
Ni espectadors de primera ni de segona, volem ciutadans que visquin les seves festes! Gemma Fusté, consellera d'ERC.
22/03/2024

Tarragona és una ciutat que té unes festes populars que són reconegudes a nivell nacional i estatal per la seva història, excel·lència, espectacularitat i per implicar a una gran massa social. Tot i aquests reconeixements, que a tots ens enorgulleixen, no podem dir que tinguem unes festes completes si aquestes no inclouen a tota la ciutadania. I d’això us vull parlar en aquestes quatre línies.

Els carrers de Tarragona s’omplen de vida durant la celebració de les festes i a la ciutat en són unes quantes, però no tothom hi té accés ni les pot gaudir de la mateixa manera. Quan es fa algun esdeveniment a la via pública, com cercaviles, rues o cavalcades, no sempre es pensa en les persones amb mobilitat reduïda quan hi assisteixen com a espectadors. Aquest col·lectiu de persones, i les seves famílies, apel·len a la bona voluntat de la ciutadania perquè els permetin  posar-se a primera fila, davant de tot, per gaudir de l’espectacle. Lamentablement, no sempre tenen la sort de trobar gent que els cedeixi el pas i això els suposa que s’han de veure relegades al darrere de tot i, evidentment, no veuen res de res.

Tots i totes estarem d’acord a dir que s’ha de donar resposta a aquesta discriminació i per això, en l’últim plenari vàrem presentar una moció (que es va aprovar per unanimitat) en la qual reclamàvem precisament que l’Ajuntament actués en aquest sentit. Per això, des d’ERC considerem que és necessari i obligatori que el consistori faci accessos preferents i reservi espais per a persones amb mobilitat reduïda a la via pública per a tots els actes massius que se celebrin als carrers. I és més, emplacem al mateix Ajuntament que faci arribar aquesta pràctica als organitzadors de les processons i d’altres esdeveniments perquè es facin seu aquest compromís amb aquest col·lectiu de ciutadans i ciutadanes. Tots tenim dret a viure i a gaudir la festa.

És cert que hi ha l’històric i reconegut ‘Festa per a tothom’, una iniciativa molt positiva i reivindicativa que ja ha aconseguit que hi hagi espais reservats a la via pública durant les festes de Santa Tecla, però estem convençuts que hem d’anar més enllà i assegurar, com a Ajuntament, que les persones amb mobilitat reduïda puguin viure i veure totes les festes, no només les de la patrona.

Tenim clar que aquest és només un primer pas i que el camí serà molt llarg perquè hi ha molts més col·lectius de persones amb altres necessitats que també demanen que les festes (o almenys alguns actes) es puguin adaptar per poder-les gaudir també. No serà fàcil però no abaixarem els braços, ans al contrari, els aixecarem més amunt que mai per reivindicar que tothom se senti part de les nostres festes.

El més important és que tots tinguem present la rellevància del que estem parlant i que això ens permeti avançar cap a una Tarragona més accessibleoberta i amable per a tothom. Volem que es posi el focus en enderrocar tant les barreres físiques com les psicosocials que impedeixen la igualtat d’oportunitats i per això continuarem treballant per aconseguir-ho. A Tarragona no volem que hi hagi públic o espectadors ni de primera ni de segona, volem ciutadans i ciutadanes que gaudeixin plenament de les festes, que també són seves.