Esteu aquí: Inici L'Ajuntament Govern Grups municipals Grup Municipal ERC Notícies 2024 Viatjar amb una biblioteca a la maleta

Viatjar amb una biblioteca a la maleta

La portaveu d'ERC, Maria Roig, opina sobre el projecte de la Biblioteca Pública de Tarragona a la Tabacalera
Viatjar amb una biblioteca a la maleta Maria Roig, portaveu d'ERC.
22/01/2024

Crec que molts dels que estimem aquesta ciutat estarem d'acord que desitgem des de fa molt de temps que la Tabacalera torni a la vida, aquesta vegada com a pol cultural i de transformació de la ciutat, a nivell urbà i a nivell humà. Fa massa anys que les claus d'aquest magnífic recinte es van entregar al consistori, segurament els primers anys eren els bons per no deixar perdre tot el patrimoni que albergava i per no deixar-la degradar fins al punt en què es troba ara, però de poc serveix lamentar-nos en aquests moments.

Precisament per això, passada la pandèmia, una de les primeres obsessions del govern Ricomà va ser la Tabacalera, però aquesta vegada amb un objectiu principal concret: acollir la Biblioteca Pública de Tarragona en una part de l'edifici noble. Amb aquesta idea a la maleta, l'alcalde Ricomà va viatjar a Madrid, i no només una vegada, per traslladar aquesta proposta al Ministeri de Cultura i Esport i més concretament a la directora general del Llibre i Foment de la Lectura, María José Gálvez, qui mai havia sentit a parlar d'aquesta idea per a la nostra ciutat.

Viatjar literalment amb tren i amb la maleta plena d'il·lusions és el que va fer l'anterior consistori, i amb la complicitat de la Generalitat i de l’Estat, el 18 de gener de 2023, dia de cloenda de la celebració del 175è aniversari de la Biblioteca Pública de Tarragona, en el decurs de l'esdeveniment, l'Ajuntament, el Departament de Cultura de la Generalitat i el Ministeri de Cultura i Esport van anunciar la creació d'una comissió interadministrativa per estudiar el futur de la nova Biblioteca Pública en el marc de la política bibliotecària general. El primer pas estava fet, els viatges havien donat els seus fruits, fins i tot, Gálvez havia visitat l'antiga fàbrica de tabac i, per tant, el possible futur emplaçament.

Durant el mandat anterior, i també en campanya electoral, vam defensar el canvi d'emplaçament de la Biblioteca Pública a la Tabacalera, no només perquè la del carrer Fortuny s’havia quedat petita sinó perquè desitjàvem que la zona al costat del riu visqués una transformació real. Havíem treballat molt perquè el frontal de Vidal i Barraquer acollís els estudis superiors d’Esport i Salut, l’ICAC - que alliberaria la seu de la Part Alta com a centre cívic i seu dels Xiquets-, TVE, el Centre d’Art Contemporani i l’ampliació de l’Arxiu Municipal. Teníem clar què hi havia d’anar, hi vam treballar molt i encara avui són projectes madurs i realitzables immediatament. En molts casos aquesta feina continua endavant, fet que celebrem perquè es reforça l’objectiu de revitalitzar l’edifici històric i donar-li vida. A això cal sumar-hi la remodelació de la Necròpolis, adjacent a la Tabacalera, en la que ja s’està treballant, negociada també amb el Ministeri de Cultura.

Des d'ERC desitgem que allò que estava per succeir no s'aturi, cal un conveni entre les tres parts i cal signar-lo aviat. El Ministeri perquè és qui fa la inversió, la Generalitat perquè és qui en portarà la gestió i l'Ajuntament perquè és qui en farà ús i a qui va destinat. Si tots desitgem tant que la Tabacalera es transformi i ens transformi, donem continuïtat als viatges amb la maleta plena de projectes, lluitem-los entre tots i fem-los realitat.