Esteu aquí: Inici L'Ajuntament Govern Notícies de govern i oposició Notícies 2011 L'alcalde demana consens en les finances municipals 'davant d'una situació econòmica difícil'

Josep Fèlix Ballesteros: "La situació econòmica és difícil però no greu"
27/10/2011

L’alcalde de Tarragona, Josep Fèlix Ballesteros, ha informat aquesta dimecres de l’estat de les finances municipals. “La situació econòmica és difícil però no greu. És a dir, no estem pitjor que la resta de ciutats. Hi ha l’opció de gravar molt els impostos, però la voluntat de l’equip de govern és equilibrar els pressupostos”.

En aquest sentit, l’alcalde ha apel·lat a la responsabilitat dels partits de l’oposició per tirar endavant “una situació que no és fàcil. Hem de fer l’esforç de contenció de la despesa”. “Espero i apel·lo a la responsabilitat per part dels grups polítics amb el suport a les mesures, perquè la ciutat està per damunt dels interessos de partit”, ha subratllat Ballesteros. Tot i així, l’alcalde Ballesteros ha remarcat que hi ha aspectes claus i prioritaris per l’equip de govern que no es veuran afectats:

• Serveis socials
  • Promoció econòmica
  • Educació
  • Ocupació

L’Ajuntament no és una excepció a la difícil situació financera, a causa de:

Reducció de l’aportació de l’Estat:

• 9’1 milions d’euros dels anys 2007 a 2010
  • 1’7 milions d’euros l’any 2011

Reducció de l’aportació de la Generalitat:

• 2 milions d’euros de la no llicència de la Ciutat Judicial, això ha provocat una manca de liquidesa.
  • 10 milions d’euros de deute actual. Aquests diners representa el que l’Ajuntament ha avançat en serveis que ha de prestar la Generalitat i que encara no li ha pagat.
  • Eliminació de servei: depuradora, neteja de platges, llars d’infants, Escola de Música...

Reducció dels ingressos per activitat econòmica:

• 2 milions d’euros

Segregació de la Canonja:

• 3 milions d’euros

Dèficit d’empreses municipals: les empreses municipals que presten serveis socials i són deficitàries han incrementat les seves pèrdues.

• EMT arrossega un deute de 9.113.034 euros
  • ESPIMSA arrossega un deute de 765.267
  • Patronat d'Esports: 1.431.175,00
  • Patronat de Turisme: 833.340
  • Institut Municipal de Serveis Socials: 5.222.944,33
  • Empresa Municipal de Mitjans de Comunicació: 1.081.241
  • Empresa Municipal de Desenvolupament Econòmic; 1.257.028

“En definitiva –ha remarcat l’alcalde- passem d’una aportació municipal de 20 milions d’euros a les empreses municipals a una de 15. Com ho farem? Millorant la gestió”. “La crisi –afegeix Josep Fèlix Ballesteros- La crisi ens ha colpejat. Es pot calcular que, sense el seu impacte, l’Ajuntament recaptaria 225 M€ l’any 2012. Amb la crisi actual, se’n recaptaran 130, és a dir, 95 M€ menys. Això indica la dificultat d’ajustar el pressupost municipal”.

“Vivim una situació financera difícil, que provoca: dificultats en seguir progressant en polítiques que generin despeses afegides, dificultats en projectar inversions i dificultats puntuals en tresoreria”. En aquest sentit, l’alcalde ha enumerat les decisions que prendrà l’equip de govern per fer-ne front:

• Incrementar les mesures d’austeritat, que suposarien un estalvi.
    • Aquestes mesures comporten ajustaments, com la reducció de les partides de pressupost i l’aprimament de l’estructura municipal.
    • Reduir en 5 milions d’euros l’aportació de l’Ajuntament a les empreses municipals.
  • Esforç fiscal:
    • Caldrà ajustar algunes taxes i impostos.
    • Taxes: apropar al cost real les escombraries.
    • Impost: actualitzar impostos que estan congelats des de fa temps.
  • Adoptar mesures de suport a l’activitat productiva i establir noves bonifacions que se sumen a les ja existents per facilitar l’activitat productiva:
    • Bonificar a les empreses de Tarragona que facin construccions i obres
    • Eliminació de la fiança de terrasses no permanents
    • IAE
    • Polítiques fiscals d’estímul a les empreses per facilitar l’activitat productiva.
  •  Reduir dèficit de les empreses i reduir costos generals de l’Ajuntament

“Hem de fer de la crisis una oportunitat, ja que s’han desuprimir inèrcies en la despesa i rendibilitzar inversions”. I ha afegit: “Malgrat la crisi, Tarragona és una ciutat de futur. Té un projecte, té perspectives i té futur i això es demostra en projectes com:

• Tarragona 2017
  • Corredor del Mediterrani
  • Port
  • Indústria
  • Atracció comercial
  • Turisme
  • Universitat
  • IKEA
  • Capital de la Cultura Catalana 2012”