Esteu aquí: Inici Mobilitat i transports Notícies Notícies 2012 El 97% dels retards a la xarxa d'autobusos són causats per la congestió viària

El 97% dels retards a la xarxa d'autobusos són causats per la congestió viària

El 97% dels retards a la xarxa d'autobusos són causats per la congestió viària

Presentat el balanç de la xarxa de transport públic municipal del primer semestre de 2012
20/11/2012

 

La xarxa de transport públic municipal ha registrat, durant el primer semestre de l'any, 777 incidències, de les quals, 755 han estat provocades per la congestió viària, indisciplina d'aparcament, retencions per afluència massiva de vehicles al centre i retards per maniobres d'estacionament de vehicles privats. Això representa el 97% del total de les contingències i provoca una reducció de la velocitat comercial del autobusos municipals, que se situa dos punts per sota de la mitjana d'altres ciutats. De les 22 incidències restants, 18 han estat causades per l'afluència de viatgers i temps d'espera per pujar i 4 per problemes en el canvi de vehicles o relleu de conductors.

Els principals problemes detectats són turismes bloquejant els carrers (habitual en les vies Sant Francesc, Ramon i Cajal, Via de l'Imperi Romà o Rovira i Virgili); vehicles mal aparcats sense deixar espai per passar el bus (carrers Gasòmetre, Apodaca, Reial); retencions (Rambla Vella, Via Augusta, ) i col·lapse; aturades per recerca i maniobres d'aparcament (Rambla Nova, Pau Casals, Pere Martell).

Per línies, remarcar les 229 incidències de la L54, una línia amb un recorregut molt llarg (des de Bonavista a Sant Pere i Sant Pau travessant carrers com Ramon i Cajal, Estanislau Figueres, Avinguda Catalunya i Rovira i Virgili) o les L1 i L8, amb 298 incidències entre les dues línies, principalment a primeres hores del matí i entre les 14.00 i les 16.00 hores -coincidint amb l'entrada de vehicles al centre- així com a l'hora de sortida dels col·legis.

Cal destacar, en el context general d'aplicació del Pla de Mobilitat Urbana Sostenible, que l'Ajuntament ja ha previst aparcaments dissuasius en punts estratègics regulats amb diferents tarifes depenent del temps d'estada i de proximitat al centre. També ha previst la seva connexió amb el centre amb transport públic col·lectiu. Un dels objectius del PMUS és modificar els hàbits de mobilitat. Els aparcaments han de consolidar-se com un intercanviador del sistema de transport. Recordar, igualment, que regular l'aparcament és una eina clau per a la gestió del trànsit al centre de la ciutat i reduir el col·lapse, que ara per ara té hores punta de circulació durant tot el dia.

La tinent d’alcalde de Mobilitat, Begoña Floria, ha explicat que: “la reserva de places per als residents, a banda de facilitar-los l'estacionament, és la mesura de dissuasió d'entrada al centre de la ciutat per als no residents, i fins i tot, per a la racionalització en els desplaçaments interns a la ciutat.” Ha afegit: “Fins a la consecució dels valors establerts pel PMUS en l'ús i distribució del transport en vehicle privat, no es podrà reorganitzar l'oferta de servei de transport públic”. Ara per ara, el 95 % de l'espai ocupat pel vehicle privat es fa servir per transportar el 35 % de viatgers.

Floria ha conclòs: “per reorganitzar l'oferta de servei de transport públic es necessita millorar la velocitat comercial dels autobusos i s'ha de disposar d'una xarxa en condicions adequades de circulació pel transport urbà. Això ara per ara no es pot aconseguir a causa de la congestió viària i el col·lapse circulatori. La sostenibilitat en la mobilitat ja és una necessitat, des d'un punt de vista ecològic, social i econòmic”.

Segells de reconeixement d'administració oberta