Esteu aquí: Inici Mobilitat i transports Notícies Notícies 2013 El transport públic garanteix el bitllet social i manté la contenció de la despesa

El transport públic garanteix el bitllet social i manté la contenció de la despesa

El transport públic garanteix el bitllet social i manté la contenció de la despesa

Per segon any consecutiu l’increment mitjà de la tarifa estarà per sota del previst inicialment en el Pla d’Ajust de l’Ajuntament i passa de 0,53 a 0,54 cèntims de mitjana en cada viatge.
07/11/2013

 

L’Empresa Municipal de Transports de Tarragona (EMT) presenta, per segon any consecutiu, uns pressupostos marcats per la moderació de la despesa i l’increment de tarifes per sota del previst inicialment en el Pla d’Ajust de l’Ajuntament aprovat pel ple municipal l’any 2011. En concret, es garanteix el bitllet social, que suposa un 40,32%, i s’aposta per fidelitzar els usuaris habituals d’abonament i de la targeta T-Avança amb una pujada moderada de tarifes.

El bitllet passa de 0,53 a 0,54 cèntims de mitjana en cada viatge, és a dir, s’augmenta només un cèntim, la qual cosa suposa un 2,94% d’increment total enfront del 5% que marcava el Pla d’Ajust d’acord amb l’IPC sectorial del transport. Això es tradueix concretament en un increment del bitllet senzill de 1.40 a 1,45 euros i amb la targeta T-Avança la tarifa individual cau a 0.93 cèntims viatge a partir de sis expedicions al mes, que es poden sumar entre tota la família. Cal recordar que el preu actual d’un viatge, el seu cost real, és de 1,73 euros per bitllet.

En el pressupost es manté la contenció de la despesa iniciada l’any 2012 amb el pla de viabilitat de l’empresa municipal, amb una reducció sobre el 2013 del 3,4%. Tot i aquest esforç d’austeritat, cal dir que l’increment d’ingressos no assoleix les fites previstes atès que s’està produint una lenta recuperació dels usuaris, que a Tarragona va representar un 7% menys de viatgers respecte dels tres últims anys. És per això que la reducció de l’aportació municipal es manté en 2 milions d’euros, ja que el principal objectiu és sobretot mantenir el percentatge de bitllet social que subvenciona els viatges a escolars, jubilats i col·lectius amb necessitats especials de mobilitat.

Cal tenir en compte, però, que amb les mesures de foment del transport públic i els nous abonaments com la T-avança s’està reduint l’usuari del bitllet senzill i es guanyen viatgers més fidels. En concret l’ús del bitllet senzill ha baixat del 16,03% de l’any passat al 15,72% actual.

Un dels aspectes destacables és que malgrat el pla de viabilitat econòmica que s’està aplicant des de l’any 2012, l’EMT ha anat millorant el servei en el marc del Pla de Mobilitat Urbana Sostenible de Tarragona (PMUST). Aquest pla ha permès realitzar una política unitària en mobilitat que ha repercutit en la millora del servei de l’autobús, i que es vagi veient per part de la ciutadania com una alternativa de mobilitat cada cop més útil.

Entre altres actuacions cal recordar:

  • Augment de la cobertura de la xarxa (6 línies noves) i millora de les freqüències.
  • S’han tingut en compte els col·lectius amb mobilitat obligada. És per això que s’han adaptat horaris i freqüències a escolars, universitaris i treballadors. Segregació de carrils per evitar l’aparcament infractor en carrils de circulació i eliminar els embussos que penalitzen l’autobús.
  • Augment de la vigilància en parades de bus per evitar problemes d’accessibilitat a l’usuari.
  • Campanyes i foment del seu ús en escoles, mitjançant reunions informatives, i centres de treball a través dels sindicats. Algunes de les millores que s’han valorat en aquest àmbit és la transformació de la línia 7 en la línia 34 amb el doble de freqüència per connectar el centre amb l’àrea interior dels barris de Ponent (Floresta, Albada, Riu clar i polígon de les Gavarres) i la creació de les línies 41 i 42 a la Zona Educacional i Complex Educatiu.
  • Actuacions per potenciar la integració dels col·lectius socials específics: augment de l’oferta de recorreguts o de l’autorització per a transportar cadires d’infants, que avui en dia significa facilitar principalment l’ús del transport públic per a les dones, un dels col·lectius més importants d’usuaris de l’EMT.
  • Campanya d’informació per potenciar la intermodalitat entre el bus i el vehicle privat. Aquesta campanya va rebre la distinció de la Comissió Europea.
  • Cursos de conducció segura i eficient pels conductors de l’EMT que permeten una reducció del consum de combustible de fins al 10%.
  • Millora en la gestió de les flotes gràcies al sistema SAE.
  • Millora en el sistema de pagament, pioner a tot l’Estat, amb la targeta T-Avança que pretén, a més dels avantatges per a l’usuari, la fidelització a l’EMT i un progressiu increment de viatgers.
Segells de reconeixement d’administració oberta