Esteu aquí: Inici Mobilitat i transports Notícies Notícies 2020 Balanç positiu de l'entrada en funcionament de Tarragona Ciutat 30

Balanç positiu de l'entrada en funcionament de Tarragona Ciutat 30

Balanç positiu de l'entrada en funcionament de Tarragona Ciutat 30

El conseller de Mobilitat i Sostenibilitat, Xavier Puig, remarca que es tracta d’un "canvi de cultura de la Mobilitat"
Balanç positiu de l'entrada en funcionament de Tarragona Ciutat 30 Foto: Mauri.
14/09/2020

Balanç positiu del primer dia de l’entrada en funcionament de Tarragona ciutat 30. Una iniciativa que modifica la part de l'actual ordenança de convivència que regula la circulació de tot tipus de vehicles per la ciutat amb l’objectiu de situar les persones en el centre de la planificació urbana i aconseguir una mobilitat urbana sostenible, més segura i saludable. “Estem satisfets perquè ha tingut molt bona acollida. És una mesura del tot necessària perquè redueix el límit de velocitat de 50 a 30 km/hora; regula millor l’ús de la bicicleta i regula, perquè ara no ho estava, l’ús del patinet elèctric”, explica el conseller d’Urbanisme, Mobilitat i Sostenibilitat, Xavier Puig. “Es tracta d’un canvi de cultura de la Mobilitat”, subratlla Puig.

La modificació de l’ordenança ja existent s’ha basat en la reducció del límit de velocitat a 30 km/h, l'actualització de les disposicions sobre la circulació de bicicletes, la introducció d’una regulació per als vehicles de mobilitat personal (VMP) i la revisió de les obligacions de la resta de conductors respecte de les bicicletes i VMP, entre altres coses. Ara bé, vies com l’avinguda RomaPaïsos Catalans, la carretera del Pont d’Armentera al seu pas per Sant Pere i Sant Pau, un tram de Via Augusta, avinguda Vidal i BarraquerTarradellas i Barranc de Comellar han vist limitada la seva velocitat a 40 kilòmetres hora a partir d'aquest dilluns. Així mateix, els polígons industrials de Francolí i Riuclar mantenen la limitació actual, a 50Km/h. Aquesta nova regulació no afecta les vies que no són competència municipal.

Finalment cal recordar que la nova ordenança estipula que les bicicletes i patinets elèctrics hauran de circular per la calçada i per carrils bici, si n’hi ha. No podran superar, però, els 25 km/h. Serà així en totes les vies excepte la plaça Imperial Tàrraco, ja que les bicis i patins no podran circular per la calçada mentre no estigui enllestit el carril bici, la qual cosa està prevista per abans d'acabar l'any.

"Les voreres pels vianants i les calçades per bicis i patins"

El conseller de Mobilitat, Xavier Puig, remarca que les calçades no han de seguir sent el monopoli del cotxe —com fins ara— sinó que han d’esdevenir un espai segur i eficient també per altres usuaris, com els de bicis i patins. La normativa que entra en vigor persegueix fonamentalment possibilitar aquesta convivència tan plena de futur. A les voreres els vianants i a les calçades les bicis i patins!”.

Puig defensa que el primer guany d’aquesta pacificació és en seguretat. “Preveiem una baixada dels atropellaments greus en vorera i en calçada. Un estudi de l'OMS demostra que reduir la velocitat de 50km/h a 30km/h disminueix cinc vegades la probabilitat de morir en cas d’atropellament. A Tarragona des del 2013 portem sis persones mortes per atropellament i 16 defuncions per accident, mentre que a Pontevedra no pateixen cap atropellament mortal des del 2011, any en què van implantar el ciutat 30 de forma pionera. El segon guany és en sostenibilitat perquè els canvis ens permetran guanyar vianants, perquè les voreres seran més transitables, i alhora guanyar bicis i patins, reduint usuaris de cotxe” I, per últim, conclou: “El tercer guany és en salut. Estem promovent opcions de transport no contaminants i que impliquen exercici físic en graus diversos. En efecte, les bicis i els patins són opcions lliures de covid!”.

Segells de reconeixement d'administració oberta