Urbaser és des d’avui l’empresa adjudicatària del nou contracte per a la recollida i transport de residus, neteja viària, neteja de platges, terrenys i camins municipals a la ciutat de Tarragona.
El contracte, amb una durada de deu anys i un import anual de 20,2 milions d’euros oferirà el servei als més de 141.000 habitants de Tarragona.
El nou contracte permetrà estendre els serveis a zones que fins ara no estaven incloses, com Joan XXIII, Tamarit, o espais privats d’ús públic com els interblocs de Campclar, Sant Salvador i Sant Pere i Sant Pau.
Dins del termini aproximat de sis mesos, es preveu la retirada dels contenidors soterrats, que seran substituïts per contenidors de superfície. S’hi incorporaran, a més, nous contenidors específics per a la recollida de tèxtil i olis usats i es renova gran part del parc de contenidors.
Pel que fa als residus voluminosos, s’implantarà un sistema de recollida per zones més fàcil per la ciutadania, amb cita prèvia i un dia fix a la setmana. El servei es podrà realitzar a la porta del domicili o, en casos de necessitat, al replà, amb especial atenció a les persones grans o amb mobilitat reduïda. Es potenciarà també la reutilització d’aquells elements que es trobin en millor estat.
Pla TGN'26 - fulla de ruta
Pla TGN’26 és un pla de transició que es durà a terme durant tot el 2026 i que posarà en marxa un nou servei de recollida de residus i neteja. Un pla d’acció que representarà una gran transformació per avançar cap al model de
ciutat que volem: una ciutat més neta, eficient i sostenible. Enfocats en aquest compromís el pla detalla 3 objectius
principals i un paquet d’accions orientades a aconseguir-los. Amb una clara voluntat d’iniciar un procés amb la
màxima transparència, a continuació pots consultar el paquet de millores que s’aniran implantant en la primera
etapa del PLA TGN’26 (gener – juny).
OBJECTIU 1: MILLORAR LA RECOLLIDA SELECTIVA A LA CIUTAT
- Eliminació de les 106 illes de contenidors soterrats de la ciutat.
- Renovació i restauració del parc de contenidors de la ciutat.
- Més neteja dels contenidors: nous equips de neteja i increment de la freqüència.
- Nova gestió cohesionada del servei per garantir el bon estat del contenidors i els seus entorns.
- Intensificació de l’atenció ciutadana i la informació ambiental.
OBJECTIU 2: GARANTIR CARRERS MÉS NETS
- Increment dels equips de neteja amb aigua i augment de la freqüència.
- Ampliació del servei de neteja per arribar a tots els carrers de la ciutat.
- Reforç de la neteja als entorns de les illes de contenidors.
- Adaptació del servei a la intensitat d'ús i a les estacions de l'any (caiguda de fulles i flors, resina dels arbres...)
- Prioritat d'actuació a les zones amb presència de coloms.
- Actualització i noves tasques en el servei Pam a Pam, amb la incorporació d'equips específics i intensius.
- Disponibilitat d’equips de reforç per a necessitats extraordinàries.
- Actuació especial de retirada d’herbes.
OBJECTIU 3: MILLORAR L’EFICIÈNCIA DE LA NETEJA
- Nova maquinària més sostenible, eficient i amb menys sorollosa.
- Implantació d'una nova unitat de resolució d'incidències amb equips específics, per reduir el temps de resolució.
- El 47,6% de la flota estarà formada per vehicles de zero emissions.
- Monitoratge d'equips per incrementar la polivalència del servei, fent-lo més eficient.
La neteja viària es reforçarà especialment durant la temporada d’estiu, amb un increment en l’ús d’aigua, serveis de repàs en horari de tarda, diumenges i festius, i la creació de brigades específiques per a actuacions urgents a la via pública, com ara grafits, excrements d’animals o el reforç de papereres. També s’hi inclouen brigades destinades específicament als polígons industrials i comercials, així com la instal·lació de papereres amb cendrer i per a la recollida selectiva a la via pública.
El contracte preveu la implantació d’illes emergents a la Part Alta per facilitar la separació de totes les fraccions i la substitució de les papereres mòbils existents.
La recollida de residus comercials s’ampliarà i arribarà també als principals eixos comercials dels barris i rebrà un reforç especial durant períodes de màxima generació, com Nadal, Setmana Santa o l’estiu. Urbaser també posarà en marxa un servei de recollida de poda porta a porta amb cita prèvia a tot el municipi. A l’àrea videovigilada de Rodolat del Moro es podran dipositar totes les fraccions i residus de deixalleria.
A més,es crearà un nou servei orientat a la lluita contra el malbaratament alimentari, mitjançant la recollida i distribució d’aliments en bon estat a menjadors socials i entitats d’ajuda a persones en situació de vulnerabilitat.
El contracte també incorpora protocols específics per a la neteja de platges i camins, amb especial atenció a entorns sensibles com dunes, espais amb espècies protegides o zones amb restes arqueològiques o forestals. En l’àmbit costaner, es prioritzarà la neteja manual per reduir l’impacte ambiental associat a l’ús de maquinària.
El contracte amb URBASER pel Lot 1 tindrà un cost de de 20.225.101,71 € a l’any IVA inclòs amb 26.662.912,17 € en inversions per la compra de nova maquinària i noves instal·lacions i plataformes (incloent despesa general, benefici industrial, iva, etc).
Les inversions en el servei de recollida són de 13.645.497,69 €, les del servei de neteja viària són 7.401.656,56 €, del servei de neteja de platges terrenys i solars de 1.274.568,01 € i de serveis comuns (furgonetes encarregats, obres de la nau, obres dels soterrats, restauració de contenidors) 4.341.189,91 €.
L’empresa Urbaser ja gestiona serveis de neteja, recollida o jardineria a altres municipis tarragonins com Vila-seca, Reus, Salou, la Conca de Barberà, Torredembarra, Cambrils i Amposta, així com a les instal·lacions de Port Aventura. La presència de la companyia a Tarragona es remunta a l’any 2007, amb la prestació de serveis de jardineria. Té presència a 15 països i una plantilla de 42.000 professionals que presta servei a més de 64 milions de persones.
- Compra de 46 nous vehicles, 4 carretons elèctrics per a escombrat i creació de 151 llocs de treball.
- Increment dels equips de repàs de contenidors: diàriament treballaran 6 equips en temporada baixa i 8 equips en temporada alta, mantenint els mateixos equips en diumenges i festius.
- Neteja per sota dels contenidors: neteja integral dels emplaçaments, amb aixecament dels contenidors i vehicles específics de moviment de contenidors equipats amb hidropressió.
- La recollida de voluminosos, mobles i trastos es realitzarà per zones i a la porta de les cases o al replà. Els voluminosos deixats al costat dels contenidors s’investigaran per obrir expedient sancionador per incivisme.
- Incorporació de 230 sensors de volum de contenidors per detectar l’ompliment en temps real.
- Més freqüència de recollida quan més residus es generen: estiu, Nadal, Setmana Santa; i escombrada manual els caps de setmana als carrers més transitats.
- Tancament de tots els contenidors soterrats (106 illes) i substitució per contenidors de superfície abans del juny de 2026.
- Nou noves illes de superfície a la Part Alta i tancament de l’illa de la plaça de l’Oli.
- Augment del servei de recollida comercial per tots els eixos comercials del centre i també als barris i als polígons industrials. Nou servei de recollida comercial porta a porta a Les Gavarres.
- Nous contenidors especials per als càmpings i mercats, de més capacitat i amb obertures més grans.
- Neteja a brarris que no estaven inclosos en el contracte anterior: Joan XXIII i Tamarit. S’inclouen també elements de l’espai públic que ara no estaven en cap contracte, com els bancs i les escales mecàniques.
- Neteja de zones privades d’ús públic, per exemple zones d’interblocs dels barris de Campclar, Sant Salvador i Sant Pere i Sant Pau, els porxos de l’avinguda Catalunya o del carrer Merceria i de la plaça García Lorca, entre altres.
- Brigades especials per grafitis, excrements de coloms i gos i pintades.
- Millora de la comunicació interna amb informació en temps real de les incidències, control de qualitat, seguiment del servei al web municipal i sistema d’IA que permet generar mapes de l’estat de neteja dels carrers.