Esteu aquí: Inici Neteja i medi ambient Neteja i manteniment Nou contracte de neteja

Nou contracte de neteja

Urbaser és des d’avui l’empresa adjudicatària del nou contracte per a la recollida i transport de residus, neteja viària, neteja de platges, terrenys i camins municipals a la ciutat de Tarragona.

El contracte, amb una durada de deu anys i un import anual de 20,2 milions d’euros oferirà el servei als més de 141.000 habitants de Tarragona.

El nou contracte permetrà estendre els serveis a zones que fins ara no estaven incloses, com Joan XXIII, Tamarit, o espais privats d’ús públic com els interblocs de Campclar, Sant Salvador i Sant Pere i Sant Pau.

Dins del termini aproximat de sis mesos, es preveu la retirada dels contenidors soterrats, que seran substituïts per contenidors de superfície. S’hi incorporaran, a més, nous contenidors específics per a la recollida de tèxtil i olis usats i es renova gran part del parc de contenidors.

Pel que fa als residus voluminosos, s’implantarà un sistema de recollida per zones més fàcil per la ciutadania, amb cita prèvia i un dia fix a la setmana. El servei es podrà realitzar a la porta del domicili o, en casos de necessitat, al replà, amb especial atenció a les persones grans o amb mobilitat reduïda. Es potenciarà també la reutilització d’aquells elements que es trobin en millor estat.

Pla TGN'26 - fulla de ruta

Pla TGN’26 és un pla de transició que es durà a terme durant tot el 2026 i que posarà en marxa un nou servei de recollida de residus i neteja. Un pla d’acció que representarà una gran transformació per avançar cap al model de
ciutat que volem: una ciutat més neta, eficient i sostenible. Enfocats en aquest compromís el pla detalla 3 objectius
principals i un paquet d’accions orientades a aconseguir-los. Amb una clara voluntat d’iniciar un procés amb la
màxima transparència, a continuació pots consultar el paquet de millores que s’aniran implantant en la primera
etapa del PLA TGN’26 (gener – juny).

OBJECTIU 1: MILLORAR LA RECOLLIDA SELECTIVA A LA CIUTAT

  1. Eliminació de les 106 illes de contenidors soterrats de la ciutat.
  2. Renovació i restauració del parc de contenidors de la ciutat.
  3. Més neteja dels contenidors: nous equips de neteja i increment de la freqüència.
  4. Nova gestió cohesionada del servei per garantir el bon estat del contenidors i els seus entorns.
  5. Intensificació de l’atenció ciutadana i la informació ambiental.

OBJECTIU 2: GARANTIR CARRERS MÉS NETS

  1. Increment dels equips de neteja amb aigua i augment de la freqüència.
  2. Ampliació del servei de neteja per arribar a tots els carrers de la ciutat.
  3. Reforç de la neteja als entorns de les illes de contenidors.
  4. Adaptació del servei a la intensitat d'ús i a les estacions de l'any (caiguda de fulles i flors, resina dels arbres...)
  5. Prioritat d'actuació a les zones amb presència de coloms.
  6. Actualització i noves tasques en el servei Pam a Pam, amb la incorporació d'equips específics i intensius.
  7. Disponibilitat d’equips de reforç per a necessitats extraordinàries.
  8. Actuació especial de retirada d’herbes.

OBJECTIU 3: MILLORAR L’EFICIÈNCIA DE LA NETEJA

  1. Nova maquinària més sostenible, eficient i amb menys sorollosa.
  2. Implantació d'una nova unitat de resolució d'incidències amb equips específics, per reduir el temps de resolució. 
  3. El 47,6% de la flota estarà formada per vehicles de zero emissions.
  4. Monitoratge d'equips per incrementar la polivalència del servei, fent-lo més eficient.

La neteja viària es reforçarà especialment durant la temporada d’estiu, amb un increment en l’ús d’aigua, serveis de repàs en horari de tarda, diumenges i festius, i la creació de brigades específiques per a actuacions urgents a la via pública, com ara grafits, excrements d’animals o el reforç de papereres. També s’hi inclouen brigades destinades específicament als polígons industrials i comercials, així com la instal·lació de papereres amb cendrer i per a la recollida selectiva a la via pública.

El contracte preveu la implantació d’illes emergents a la Part Alta per facilitar la separació de totes les fraccions i la substitució de les papereres mòbils existents.

La recollida de residus comercials s’ampliarà i arribarà també als principals eixos comercials dels barris i rebrà un reforç especial durant períodes de màxima generació, com Nadal, Setmana Santa o l’estiu. Urbaser també posarà en marxa un servei de recollida de poda porta a porta amb cita prèvia a tot el municipi. A l’àrea videovigilada de Rodolat del Moro es podran dipositar totes les fraccions i residus de deixalleria.

A més,es crearà un nou servei orientat a la lluita contra el malbaratament alimentari, mitjançant la recollida i distribució d’aliments en bon estat a menjadors socials i entitats d’ajuda a persones en situació de vulnerabilitat.

El contracte també incorpora protocols específics per a la neteja de platges i camins, amb especial atenció a entorns sensibles com dunes, espais amb espècies protegides o zones amb restes arqueològiques o forestals. En l’àmbit costaner, es prioritzarà la neteja manual per reduir l’impacte ambiental associat a l’ús de maquinària.

El contracte amb URBASER pel Lot 1 tindrà un cost de de 20.225.101,71 € a l’any IVA inclòs amb 26.662.912,17 € en inversions per la compra de nova maquinària i noves instal·lacions i plataformes (incloent despesa general, benefici industrial, iva, etc).

Les inversions en el servei de recollida són de 13.645.497,69 €, les del servei de neteja viària són 7.401.656,56 €, del servei de neteja de platges terrenys i solars de 1.274.568,01 € i de serveis comuns (furgonetes encarregats, obres de la nau, obres dels soterrats, restauració de contenidors) 4.341.189,91 €.

L’empresa Urbaser ja gestiona serveis de neteja, recollida o jardineria a altres municipis tarragonins com Vila-seca, Reus, Salou, la Conca de Barberà, Torredembarra, Cambrils i Amposta, així com a les instal·lacions de Port Aventura. La presència de la companyia a Tarragona es remunta a l’any 2007, amb la prestació de serveis de jardineria. Té presència a 15 països i una plantilla de 42.000 professionals que presta servei a més de 64 milions de persones.

  1. Compra de 46 nous vehicles, 4 carretons elèctrics per a escombrat i creació de 151 llocs de treball.
  2. Increment dels equips de repàs de contenidors: diàriament treballaran 6 equips en temporada baixa i 8 equips en temporada alta, mantenint els mateixos equips en diumenges i festius.
  3. Neteja per sota dels contenidors: neteja integral dels emplaçaments, amb aixecament dels contenidors i vehicles específics de moviment de contenidors equipats amb hidropressió.
  4. La recollida de voluminosos, mobles i trastos es realitzarà per zones i a la porta de les cases o al replà. Els voluminosos deixats al costat dels contenidors s’investigaran per obrir expedient sancionador per incivisme.
  5. Incorporació de 230 sensors de volum de contenidors per detectar l’ompliment en temps real.
  6. Més freqüència de recollida quan més residus es generen: estiu, Nadal, Setmana Santa; i escombrada manual els caps de setmana als carrers més transitats.
  7. Tancament de tots els contenidors soterrats (106 illes) i substitució per contenidors de superfície abans del juny de 2026.
  8. Nou noves illes de superfície a la Part Alta i tancament de l’illa de la plaça de l’Oli.
  9. Augment del servei de recollida comercial per tots els eixos comercials del centre i també als barris i als polígons industrials. Nou servei de recollida comercial porta a porta a Les Gavarres.
  10. Nous contenidors especials per als càmpings i mercats, de més capacitat i amb obertures més grans.
  11. Neteja a brarris que no estaven inclosos en el contracte anterior: Joan XXIII i Tamarit. S’inclouen també elements de l’espai públic que ara no estaven en cap contracte, com els bancs i les escales mecàniques.
  12. Neteja de zones privades d’ús públic, per exemple zones d’interblocs dels barris de Campclar, Sant Salvador i Sant Pere i Sant Pau, els porxos de l’avinguda Catalunya o del carrer Merceria i de la plaça García Lorca, entre altres.
  13. Brigades especials per grafitis, excrements de coloms i gos i pintades.
  14. Millora de la comunicació interna amb informació en temps real de les incidències, control de qualitat, seguiment del servei al web municipal i sistema d’IA que permet generar mapes de l’estat de neteja dels carrers.
Segells de reconeixement d'administració oberta