Esteu aquí: Inici L'Ajuntament Govern Grups municipals Grup Municipal PPC Històric Notícies, mocions i articles 2019-2023 Mocions Moció per exigir al president del Govern d'Espanya el cessament immediat del ministre de Consum pels seus atacs a la ramaderia i al sector carni espanyol, que presenta el Grup Municipal del Partit Popular a l'Ajuntament de Tarragona

25/01/2022

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

Segons l'Informe Anual de la Indústria Alimentària Espanyola Període 2020-2021, publicat pel Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació[1], la indústria càrnia és:

• la tercera segons el nombre d'empreses que l'integren: 3.641 empreses, l’11,9% del total d'empreses que conformen la Indústria Alimentària Espanyola. El 67% d'aquestes empreses tenen menys de 10 treballadors (i el 92,7% no arriba als 50 empleats).

És a dir, aquesta indústria està formada predominantment per petites explotacions ramaderes de tipus familiar.

• i al 2020 va aportar gairebé 9.000 milions d'euros d'exportacions a la balança comercial d'Espanya que va contribuir a reduir el tradicional dèficit comercial del nostre país.

Si parlem d’eficiència, sostenibilitat i respecte al medi ambient i al benestar animal, la producció ramadera de carn representa únicament el 5,8% del total d’emissions de gasos d’efecte hivernacle a nivell mundial; el 80% de les quals es produeixen a països en vies de desenvolupament.

Com a prova que la indústria càrnia espanyola està fermament compromesa en la defensa del benestar animal, l'Associació Nacional d'Indústries de la Carn d'Espanya (ANICE) - la majoritària al sector - va adoptar al 2019 l'acord d'instal·lar càmeres de vídeo-vigilància en escorxadors, a fi i efecte de supervisar el correcte compliment de les condicions de benestar animal als establiments de sacrifici.

Aquest acord es va traduir en una sol·licitud formal, a l'octubre del 2019, a l'Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició (AESAN), per al desenvolupament de la legislació corresponent.

A més, aquest sector compleix tota la regulació relativa al benestar animal i seguretat i qualitat alimentària elaborada pel Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació, el competent en la matèria i que transposa les directives que sobre aquests aspectes s'elaboren a la Unió Europea.

Davant d'aquestes dades, Alberto Garzón, ministre de Consum d'Espanya, no ha dubtat a afirmar, en una entrevista concedida al diari britànic The Guardian, que Espanya exportava carn de mala qualitat procedent d'animals maltractats. Unes declaracions que com hem pogut veure, revisant les dades publicades pel propi govern, són rotundament falses i demostren o la profunda ignorància d'aquest membre del gabinet o el seu sectarisme abismal o les dues coses alhora.

En tot cas, no és la primera vegada que Alberto Garzón ataca una de les indústries alimentàries més importants del nostre país i desprestigia un sector que fa anys que s'està adaptant als nous estàndards de sostenibilitat ambiental, benestar animal i qualitat alimentària, que dona feina a centenars de milers d'espanyols i és una eina fonamental per lluitar contra la despoblació.

No és el primer cop ni és l'únic sector productiu espanyol atacat pel ministre de Consum, ja són moltes les ocasions i els sectors que han estat centre de les crítiques i atacs per part d'un ministre, la missió del qual és donar-los suport i, si observa marge de millora, posar en marxa mesures des del seu departament o conjuntament amb altres ministeris.

Per tots els motius exposats anteriorment, el Grup Municipal del Partit Popular a l’Ajuntament de Tarragona presenta les següents

PROPOSTES D’ACORD

PRIMER.- Exigir al president del Govern la rectificació immediata de les declaracions realitzades pel ministre de Consum i el seu cessament, pels seus reiterats atacs a un dels sectors productius més puixants del nostre país, el carni, que fa anys que millora els seus processos per garantir la més alta qualitat alimentària i el benestar animal.

SEGON.- Exigir al ministre d'Agricultura, Pesca i Alimentació, competent en la matèria, que, amb les dades de què disposa, desmenteixi immediatament les afirmacions del seu company de gabinet i engegui una campanya nacional i internacional de defensa i suport al sector ramader - carni, així com les mesures necessàries perquè aquest sector avanci en sostenibilitat.

TERCER.- Reconèixer el gran treball realitzat pels milers de ramaders espanyols, a més dels veterinaris i enginyers agrònoms, per fer que el sector ramader - carni s'adaptés a les noves exigències, regulatòries i socials, en matèria mediambiental, de benestar animal i qualitat i seguretat alimentària assolint els màxims estàndards de qualitat en aquestes matèries.

QUART.- Donar trasllat d'aquests acords al president del Govern d’Espanya, al ministre d'Agricultura, Pesca i Alimentació i als portaveus dels grups polítics amb representació al Congrés dels Diputats i al Senat.

José Luis Martín García

Portaveu del Grup Municipal del Partit Popular de Tarragona

(1) https://www.mapa.gob.es/es/alimentacion/temas/industria-agroalimentaria/20210707informeanualindustria2020-2021ok_tcm30-380020.pdf