Esteu aquí: Inici L'Ajuntament Govern Grups municipals Grup Municipal PPC Històric Notícies, mocions i articles 2019-2023 Mocions Moció que presenta el Grup Municipal del Partit Popular per mostrar el suport a les Forces i Cossos de Seguretat i per exigir al Govern d'Espanya que no es modifiqui la Llei de Seguretat Ciutadana

14/12/2021

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

La Llei Orgànica 4/2015, del 30 de març, de protecció de la seguretat ciutadana va ser aprovada durant la X Legislatura per iniciativa del Govern del Partit Popular amb una finalitat essencial per al conjunt dels espanyols: crear un marc jurídic adequat per protegir la seguretat ciutadana i garantir el lliure exercici de drets i llibertats.

El Govern PSOE - Unidas Podemos ha acordat derogar-la introduint esmenes, en el tràmit corresponent, a la Proposició de Llei sobre modificació de la dita Llei de Seguretat Ciutadana que ha presentat el Grup basc del Congrés dels Diputats.

L'actual Llei de Seguretat Ciutadana va ser conseqüència d'una reforma necessària, convenient i oportuna que va donar resposta a una demanda d'amplis sectors de la societat i, en concret, de les Forces i els Cossos de Seguretat.

Espanya comptava llavors amb una llei de l'any 1992 que després de 23 anys estava desbordada, reinterpretada i necessitava una revisió per diversos motius, com ara les exigències socials que reclamaven millor protecció de les llibertats, la necessitat d'oferir una resposta apropiada a certs actes que quedaven impunes o la necessitat d'una millor cobertura i seguretat per a les nostres Forces i Cossos de Seguretat. Es va apostar per donar més protecció al dret a la reunió i manifestació pacífica, així com sancionar millor i de manera més proporcional.

De la mateixa manera, la Llei 4/2015 va sorgir fonamentalment perquè, després de la modificació de l'antic Codi Penal del 1995, havien quedat suprimides les faltes, que van passar a ser “infraccions administratives” o “delictes lleus”.

Això va significar que molts comportaments, que abans de la reforma del Codi Penal estaven contemplats com a faltes amb la seva corresponent sanció, van passar a ser-ho només en l'àmbit administratiu.

Amb la seva aprovació, de cap manera es van restringir els drets de reunió, manifestació i vaga, ni es va atorgar a la policia un poder excessiu, sinó que es va crear un marc adequat per al treball de les Forces i Cossos de Seguretat.

Des de la seva aprovació, la Llei de Seguretat Ciutadana es va revelar com un dels instruments fonamentals amb què compten les nostres Forces i Cossos de Seguretat per fer front a l'amenaça terrorista, per la qual cosa la seva derogació o modificació substancial donarà oxigen a aquesta amenaça, cosa que ens farà més febles davant del terror.

La seva aplicació no va generar les greus conseqüències pronosticades aleshores pels seus detractors, cap d'aquestes negres prediccions s'han complert, al contrari, s'ha demostrat com una bona llei.

L'aplicació de la Llei ha estat fonamental per a la posada en marxa de mesures de control per evitar l'extensió de la Covid-19 i, de fet, ha estat utilitzada de manera habitual per l'actual Govern. Els atacs a aquesta Llei han estat basats en criteris purament de desgast polític, amb arguments de manual partidista.

La Llei de Seguretat Ciutadana és plenament constitucional i així ho va confirmar la Sentència de data 19 de novembre de 2020 del Tribunal Constitucional, que va rebutjar amb contundència els arguments jurídics que aleshores va plantejar l'oposició.

Per tots els motius exposats anteriorment, el Grup Municipal del Partit Popular a l’Ajuntament de Tarragona presenta les següents

PROPOSTES D’ACORD

PRIMER.- Manifestar el suport sense fissures a les Forces i Cossos de Seguretat de l’Estat.

SEGON.- Instar el Govern d’Espanya a defensar el manteniment de la dignitat, intimitat i principi d’autoritat que l’actual legislació assegura a les Forces i Cossos de Seguretat de l’Estat, així com a posar a la seva disposició els mitjans materials adequats per a l’exercici de la seva tasca.

TERCER.- Instar tots els grups amb representació al Congrés dels Diputats a assegurar que la modificació actualment en tràmit de la Llei de Seguretat Ciutadana no es realitza en els termes anunciats pel Govern d'Espanya..

QUART.- Donar trasllat d'aquests acords al president del Govern d’Espanya, als portaveus dels grups polítics amb representació al Congrés dels Diputats, al Senat i al Parlament de Catalunya.

José Luis Martín García

Portaveu del Grup Municipal del Partit Popular de Tarragona