Esteu aquí: Inici Educació Coneix l'IMET Recursos educatius Recurs

Connectem Realitats. Projecte d’educació per la Justícia Global en clau de situació d’aprenentatge.

6 sessions per l’anàlisi, la reflexió i l’acció, incorporant el vincle i la interconnexió entre el context global i que aborda problemàtiques de vulneració de drets humans.
Connectem Realitats. Projecte d’educació per la Justícia Global en clau de situació d’aprenentatge.

Descripció

La proposta facilita l’anàlisi, la reflexió i l’acció de l’alumnat, incorporant el vincle i la interconnexió entre el context global i el local en una situació d’aprenentatge que aborda problemàtiques com vulneració de drets (ambientals i a la no discriminació) i múltiples formes de violències. 

Coneixerem l’experiència d’organitzacions de dones, comunitàries i de pobles indígenes de Guatemala defensores de drets i les seves estratègies d’acció i reivindicacions del territori. 
Ho vincularem amb els nostres hàbits relacionals i de producció i consum , convidant-nos a participar activament en transformar aquestes situacions.

El procés educatiu s’estructura en sis sessions formatives: 

Sessió 1. Connectem el gènere i el medi ambient al món. (1h)
Contextualizació. Causes estructurals de vulneració de drets al medi ambient sa i per raó de gènere i racisme.
Activitat principal: connexions economia i vida. 

Sessió 2: Connectem realitats. (1h)
Estudi del cas de la central hidroelèctrica de Barillas a Guatemala vinculat a les organitzacions de dones Aq’ab’al i Actoras de Cambio.
Activitat principal: Relats i teatre imatge. 

Sessió 3: Aprenem estratègies del Sud. (1h)
Cosmovisions i sabers; Cos-territori i altres dinàmiques que travesen el cossos. 
Activitat principal: cos-territori . 

Sessió 4. Connectem realitats. (1h) 
Anàlisi de les vulneracions de drets al medi ambient i a la no discriminació a l’entorn proper (centre educatiu i/o barri).
Activitat principal: Mapeig d’espais 

Sessió 5. Opcions i alternatives per la defensa del dret al medi ambient i la no discriminació de gènere i racial. (1h) 
Estudi de cas: L’observatori Empresa i Drets humans vinculat a Suds
Accions d’incidència social i política al món, a Catalunya i al centre educatiu.
Activitat principal: investigació i anàlisi de recursos disponibles. 

Sessió 6. Espai de reflexió, tancament i sensibilització comunitària. (1h).
Activitat principal: valoració i continuitat

Incorporem metodologies participatives i vivencials com la investigació participativa i tècniques teatrals i plàstiques. Alhora, fomentem accions de transformació i incidència, per a la defensa dels drets de les persones i el medi ambient al centre educatiu, als territoris i al món.

La proposta s’adapta al currículum educatiu vigent com a situació d’aprenentatge a diferents matèries de secundària i batxillerat i pot nodrir serveis comunitaris.

A més,  acompanyem als equips docents per facilitar les claus per la rèplica del procés, la vinculació amb altres agents educatius, del territori i del Sud Global i per la seva inclusió en Plans i projectes de Centre.

Objectius

  • Contribuir a l’assoliment de la competència ciutadana, i específicament, CC3 i CC4
  • Contribuir a reflexionar sobre l’ecodependència i la interdependència per connectar una visió global amb una mirada local i introspectiva i analitzar la vulneració de drets a Guatemala i a Catalunya, connectant realitats concretes
  • Afavorir la generació d’estratègies i accions d’incidència per a la defensa i l’exigibilitat dels drets humans i dels ODS.

Condicions

Activitat oberta a tots els centres educatius del municipi i destinada l'alumnat d'ESO i Batexillerat. Es desenvolupa dins del propi centre educatiu i es poden atendre fins a un màxim de 3 grups classe. 
Cal sol·licitar el projecte abans del 15 de desembre.

Calendari i inscripcions

Més informació i contacte

Dinamitza: Fundació Akwaba
Persona de contacte:  Núria Gómez Camprubí o Nines Alquézar Castillo
educatiu@fundacioakwaba.cat
934407696

Organitza:
Suds. Feminismes, Internacionalisme i Justícia Global


Nova cerca
Segells de reconeixement d'administració oberta