Esteu aquí: Inici Educació Coneix l'IMET Recursos educatius Recurs

Comunitats, relacions sostenibles a l’escola, el territori i el món (Situació d’aprenentatge. Cicle Superior)

8 sessions per treballar la interculturalitat crítica a través de metodologies participatives, artístiques i socioemocionals i d’investigació i comunicació.
Comunitats, relacions sostenibles a l’escola, el territori i el món (Situació d’aprenentatge. Cicle Superior)

Descripció

Amb la proposta, facilitem que l’alumnat identifiqui, analitzi i reflexioni sobre relacions de poder, les discriminacions i la sostenibilitat social, des de la interculturalitat crítica i l’ètica de les cures.  Ho fem acompanyant un procés d’investigació acció participació i aprenentatge i servei adaptat a cada grup classe i escola participant.

La proposta s'adequa al currículum educatiu vigent, com a situació d’aprenentatge a diferents àrees del cicle mitjà i superior de primària. 

Contempla 8 sessions:

Mòdul 1. De-unitats a COM-unitats. (2h) 
Perspectiva històrica des de la interculturalitat crítica i la justícia global. 
Activitat principal: Joc de rol desigualtats i discriminacions Sud 

Mòdul 2. Veus i sabers sostenibles de referents propers i mundials. (2h) 
Sabers hegemònics vers altres sabers, decolonialitat i privilegis.
Activitat principal: relats globals. 
Espai de reflexió: Relacions sostenibles amb una mateixa. (2h) 
Estratègies de sostenibilitat I. Ètica de la cura. 
Activitat principal: reflexió guiada; el jo en relació; límits, virtuts i reconeixement. 

Mòdul 3. Relacions sostenibles a la comunitat educativa. (2h) 
Estratègies de sostenibilitat II. Cultura de pau. 
Activitat principal :dinàmiques de teatre de les oprimides; límits interpersonals amb atenció a eixos d’opressió i discriminació (gènere,identitat sexual, racialització i altres) 

Mòdul 4. Relacions sostenibles a les comunitats del barri, ciutat i món. (2h) 
Estratègies de sostenibilitat III. Economia social i solidària 
Activitat principal: treball cooperatiu de conceptes claus de l’ESS a través de teatre imatge; relats d’experiències d’ESS del Sud global . 

Mòdul 5. Fem COMunitat al centre, a barri i la ciutat: investigació, comunicació i incidència. 
Investiguem i sensibilitzem comunitàriament sobre les relacions sostenibles en el centre educatiu i a l’entorn 
Sessió 1: Investiguem al centre (2h) Activitat: mapeig, recerca i entrevistes 
Sessió 2: Investiguem al barri. (2-4h). Activitat: visita i entrevistes. a iniciatives feministes i decolonials 

Mòdul 6. Fem Eco? Generem l’artivisme Fem Eco (6-8h) 
Servei comunitari a través de l’artivisme a l’espai públic. 
Activitat:principal: Jornada de presentació a la comunitat educativa i al territori. 

Mòdul 8. Espai mixt de valoració i tancament. (2h)

Es pot adaptar la durada a les hores disponibles que consideri el centre educatiu.
A més, oferim formació i acompanyament a equips docents, directius i famílies per facilitar l’execució, la sostenibilitat i la continuïtat de manera autónoma del projecte a futur (sessió d’una hora).

Objectius

  • Comprendre les causes històriques i estructurals de vulneracions als drets a migrar, a la no discriminació i al desenvolupament sostenible en l’entorn immediat, local i global. 
  • Promoure la formació, investigació, reflexió i transformació d’estratègies per fomentar la cura de les persones i de les comunitats.
  • Sensibilitzar la ciutadania, a través de l’artivisme i/o la comunicació transformadora i altres accions de difusió. 
  • Contribuir a la defensa i exigibilitat dels drets humans, a l’assoliment dels ODS i l’agenda 2030.

Condicions

Activitat adreçada a l'alumnat de Cicle Superior d'Educació Primària que es desenvolupa dins del propi centre educatiu.
Es poden atendre un màxim 2 grups classe de 5è i/o 6è. De preferència, el projecte s’hauria de realitzar també amb alumnat del cicle mitjà.

Per poder sol·licitar l’activitat cal:

  • Que el centre mostri voluntat per executar el projecte amb l’alumnat del cicle mitjà i superior (al menys, 1 curs de cada cicle) i ho reculli en un acord de col·laboració signat.
  • Que l’equip docent estigui disposat a realitzar una formació inicial prèvia (1h 30 minuts), destinada al claustre, amb una assistència mínima de 10 docents.

Calendari i inscripcions

Més informació i contacte

Organitza: Fundació Akwaba
Persona de contacte:  Núria Gómez Camprubí o Nines Alquézar Castillo
educatiu@fundacioakwaba.cat
934407696

Col·labora: 
La Tregua, Arte y transformación social
Entitats del territori, referents en interculturalitat, com la Plataforma Antiracista o altres a identificar en el decurs de l’execució del projecte



Nova cerca
Segells de reconeixement d'administració oberta