Esteu aquí: Inici Educació Notícies Notícies 2016 L'Ajuntament impulsa el programa "Tutoria entre iguals" per combatre l'assetjament escolar i fomentar hàbits de convivència entre alumnes

L'Ajuntament impulsa el programa "Tutoria entre iguals" per combatre l'assetjament escolar i fomentar hàbits de convivència entre alumnes

L'Ajuntament impulsa el programa "Tutoria entre iguals" per combatre l'assetjament escolar i fomentar hàbits de convivència entre alumnes

Es posarà en marxa el pròxim curs escolar a vuit escoles
L'Ajuntament impulsa el programa "Tutoria entre iguals" per combatre l'assetjament escolar i fomentar hàbits de convivència entre alumnes Foto: Mauri
21/06/2016


L'Ajuntament de Tarragona impulsarà el programa Tutoria entre Iguals (TEI) que consisteix en una sèrie d'actuacions a les escoles d'Educació Infantil, Primària i Secundària amb l'objectiu de combatre l'assetjament escolar i fomentar hàbits de convivència entre alumnes. El programa es posarà en marxa el curs vinent i compta amb la participació de vuit centres d'ensenyament de la nostra ciutat. Així ho han explicat en roda de premsa els consellers d'Educació, Francesc Roca; la consellera de Serveis a la Persona, Ana Santos, i els professors de Secundaria i membres del Grup TEI de l'Institut de Ciències de l'Educació de la Universitat de Barcelona, Carmen Cabestany i Xavier Pérez.

L'assetjament escolar o bullying és una forma de violència que viuen els nens, les nenes i adolescents en el món educatiu, que tenen repercussions negatives en el seu benestar, el seu desenvolupament i en l'exercici dels seus drets.

Les situacions més greus han tingut una important repercussió mediàtica, però les menys greus, de baixa intensitat - no menys traumàtiques per a les víctimes-, queden invisibilitzades, normalitzant actituds i comportaments, per considerar habituals en entorns educatius, però amb importants repercussions, fonamentalment psicològiques i emocionals per a l'alumnat que les pateix, les famílies i els docents.

El conseller d'Educació, Francesc Roca, ha manifestat que "l'escola ha de ser un entorn segur per al seu alumnat, que afavoreixi el desenvolupament de tot el seu potencial d'aprenentatge, no només curricular i ningú ha de patir cap tipus de maltractament ni físic ni emocional. Assumir aquest objectiu requereix un esforç de tots els que participen en el procés educatiu, especialment dels professionals que l'apliquen i el supervisen, però també significa un compromís familiar i social respecte a la convivència i l'educació."

Davant d'aquesta realitat, les conselleries d'Educació i Serveis Personals de l'Ajuntament de Tarragona endeguen el programa Tutoria entre Iguals que és una estratègia educativa de convivència escolar en la qual hi participaran vuit centres escolars i que requereix formació especifica per al professorat. Per aquest motiu hi haurà unes sessions formatives que s'impartiran els dies 27 i 30 de juny i els dies 5 i 6 de setembre al Campus Catalunya i aniran a càrrec, entre d'altres, de professionals de l'Institut de Ciències de l'Educació de la Universitat de Barcelona. En total participaran en les sessions formatives 278 professors.
La consellera de Serveis a la Persona, Ana Santos, ha explicat que "Tutoria entre Iguals es basa en la tutorització emocional entre iguals i es desenvolupa el respecte, l'empatia i el compromís com a elements bàsics de la convivència."

A l'etapa de Primària, els alumnes de 5é seran els tutors emocionals dels de 3r de Primària i, a Secundària, els alumnes de 3r seran els tutors emocionals dels de 1r de Secundaria. L'any següent continuen les tutoritzacions emocionals sense el suport institucional del centre.

Les vuit escoles que participaran en el programa i que ho fan fet voluntàriament són: Pràctiques, Cèsar August, Riu Clar, Torreforta, La Salle, Joan XXIII, El Carme i Carmelites.

Hom preveu tornar a fer la formació d'aquí a un any per tal que en el programa s'incorporin noves escoles.

El programa Tutoria entre Iguals està dissenyat com una mesura pràctica contra la violència i l'assetjament escolar, té un caràcter preventiu i institucional que implica a tota la comunitat educativa. Els objectius són: facilitar la integració dels alumnes que s'incorporen al centre educatiu; determinar un referent (tutor) que afavoreixi la integració; treballar l'autoestima dels nous alumnes; reduir els nivells d'inseguretat propis d'espais i organitzacions desconegudes; compensar el desequilibri de poder i forces, sempre presents en l'assetjament (persona agressora - víctima) i cohesionar la comunitat educativa amb la integració i desenvolupament de la Tolerància Zero, com a signe d'identitat del centre.

El programa TEI va ser creat l'any 2002 per Andrés González Bellido, coordinador del grup d'investigació de l'Institut de Ciències de l'Educació (ICE) de la Universitat de Barcelona (UB), que va liderar un equip de psicòlegs, pedagogs, mestres i professors. Aquest programa es desenvolupa en diferents centres d'ensenyament tant de l'estat espanyol com d'altres països
 

Segells de reconeixement d'administració oberta